Sökning: "sjunga"
Visar resultat 16 - 20 av 221 uppsatser innehållade ordet sjunga.
16. Barns tal om musik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med studien grundar sig i barns tal om musik och i vilka sociala sammanhang barn upplever musiken. Det sociokulturella perspektivet används som teoretiskt utgångspunkt. Studien genomfördes på en förskola med åtta barn i form av grupper två och två utifrån den kvalitativa metoden i form av intervju. LÄS MER
17. En estetisk introduktion : en intervjustudie om förskollärares syn på trygg anknytning och de estetiska uttrycksformerna i samband med en introduktion
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare planerar introduktionen och hur drama, musik och bild används för att skapa en trygg anknytning till barn. I studien användes Bowlbys anknytningsteori och Lev Vygotskijs teori om det sociokulturella perspektivet som utgångspunkt för att undersöka hur de estetiska uttrycksformerna, drama, musik och bild, kan användas vid med anknytningen vid en introduktion. LÄS MER
18. Att sjunga sig till språk : Sång i språkundervisning för nyanlända högstadieelever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : This paper is a study of a class of newly immigrated students, age 13–15, that currently is learning sufficient Swedish to be able to attend the regular education in secondary school, and how they perceive different methods of learning language through music – specifically singing. By teaching four different songs in four different ways, I have tried to establish if it is possible to distinguish a superiour method for teaching a second language by singing. LÄS MER
19. När de tysta eleverna talar : En kvalitativ studie om elevers upplevelser av att ta mindre plats i musikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Studiens syfte är att lyfta fram olika upplevelser och berättelser från elever som, oavsett anledning,tar mindre plats i specifikt musikundervisningen på högstadiet. I och med detta är även syftet attbidra till en djupare förståelse för hur eleverna upplever att deras egen utbildning påverkas och hurlärare bör bemöta dessa elever. LÄS MER
20. ”Man hade liksom behövt en skjuts från högskolan” : - En intervjustudie med åtta förskollärare om deras upplevelse av sin musikdidaktiska kompetens
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILDSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelse av sin didaktiska kompetens inom musikundervisning i förskolan samt hur den stöttades under förskollärarutbildningen. Frågeställningarna utgår från hur förskollärarna anser att förskollärarutbildningen har bidragit till deras kompetens inom musikdidaktik samt om de bedömer att de besitter tillräckligt med kompetens i att bedriva en varierad musikundervisning på förskolan. LÄS MER