Sökning: "skapande atelje förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden skapande atelje förskolan.

  1. 1. Skapande ska få vara en stor del av barns sätt att erövra kunskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jessica Johansson; Karin Wångdahl; [2021-04-14]
    Nyckelord :förskola; tillgänglig lärmiljö; estetiska processer; ateljé; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) skrivs det fram att estetiska uttrycksformer både ska vara ett innehåll och metod, samt att utbildningen ska utformas och anpassas för att alla barn ska kunna utvecklas så långt som möjligt. Utifrån våra blivande roller som specialpedagoger väcktes frågan kring hur tillgänglig ateljén som lärmiljö är för barn i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Barns möjligheter i ateljén : -En fallstudie om förskolebarns möjligheter till kreativt skapande i ateljémiljön

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD

    Författare :Jennifer Madsen; Anna Rosengren; [2016]
    Nyckelord :förskola; skapande; ateljé; pedagogik; medutforskande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap om barns möjligheter till estetiska uttrycksformer i ateljémiljöer. För att kunna besvara detta har vi använt oss av en kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER

  3. 3. Ateljéns utformning : Pedagogers tankar om hur barns skapande och kreativitet kan stödjas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Louise Andersson; [2016]
    Nyckelord :Förskolan; miljö; ateljé;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka några pedagogers tankar kring utformandet av ateljén och hur barns kreativitet och skapande kan stödjas i förskolan. De frågeställningarna som behandlas i studien riktar sig till pedagogers tankar kring hur utformning, tillgänglighet och val av material kan påverka barns kreativitet och skapande. LÄS MER

  4. 4. Interaktioner som möjliggör barns uttryck i förskolans ateljéverksamhet : En kvalitativ studie i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Susanne Olsson; Monica Vidén; [2016]
    Nyckelord :Ateljé; barns uttryck; förskolans pedagogiska miljö; förskollärares förhållningssätt; interaktion; skapande verksamhet.;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att få ökad förståelse och kunskap kring vad som influerar barn att uttrycka sig i ateljémiljön. Vi vill undersöka om det finns några specifika faktorer som kan vara avgörande för barns uttryck. LÄS MER

  5. 5. Ateljén i förskolan som en arena för barns inflytande : En kvalitativ studie med utgångspunkt i pedagogers samtal.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Broe; Maria Olsson; [2016]
    Nyckelord :barns inflytande; förskola; pedagog; ateljé; skapande; initiativ; kommunikation; fokusgrupp; resurs; kreativitet;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet fokuserar på barns initiativ till inflytande i förskolans ateljé. Syftet är att studera hur pedagoger i förskolans verksamhet talar om villkor för barns inflytande i den egna verksamhetens ateljé. LÄS MER