Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. När eleverna själva får välja! : En kvantitativ undersökning av måluppfyllelse och betyg vid ett inriktningsval i idrott och hälsa

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Mathilda Appelgren; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; gymnasiet; motivation; SDT; autonomi; betyg;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka hur en 2-årig intervention med ett inriktningsval i idrott och hälsa på gymnasiet samverkar med elevernas måluppfyllelse och betyg. Frågeställningarna var: Vilka eventuella skillnader i måluppfyllelse och betyg kan ses hos eleverna i interventionen jämfört med skolans övriga elever som läser samma kurs? Ytterligare frågeställningar var om detta såg olika ut för elever på yrkesförberedande program respektive högskoleförberedande program samt för flickor respektive pojkar. LÄS MER

  2. 2. Var är ni och varför deltar ni inte? : En undersökning om hur idrottslärare arbetar med att motivera sina elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Joakim Landin; Johan Palm; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim The purpose of this study was to examine how teachers in Swedish high school and upper secondary school work to get their students to participate actively in physical education. The querys in this study was: How do teachers talk about motivation? Do teachers use any specific methods to motivate their students? Do teachers use any specific methods to motivate their students which do not participate? And at least. LÄS MER

  3. 3. Engströms praktiker i praktiken : en studie om gymnasieelevers praktiktillhörighet utifrån Lars-Magnus Engströms teorier.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Oliver Abrahamsson; [2016]
    Nyckelord :idrottspraktiker; praktiker; lars-magnus engström; genussystem; idrott och hälsa; gymnasieelever; gymnasiet; sociokulturell; habitus; lärande; föreningsidrott; idrott; sport;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka och kartlägga gymnasieelevers smak för idrott (praktiktillhörighet) utifrån Lars-Magnus Engströms praktikuppdelning. Syftet är också att undersöka hur kön, föreningsidrottande, betyg i idrott och hälsa samt socioekonomiskt kapital kan relateras till praktiktillhörighet. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers uppfattning om idrottslärarens betydelse för deltagande i idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Erika Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Idrottsundervisning; gymnasiet; motivation; ledarstil;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka elevers uppfattning av idrottslärarens betydelse för deltagande i ämnet idrott och hälsa och vad som kan påverka elevers motivation till att delta på lektionerna. Studien utgår från följande frågeställningar 1. LÄS MER

  5. 5. "Idrottsämnet har ramlat ned i sitt eget dike" : Gymnasierektorers upplevda förutsättningar för likvärdig och rättsäker betygssättning.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Pia Ekblad; [2014]
    Nyckelord :Rättsäker och likvärdig bedömning; nyinstitutionell teori; rektorer; nationella prov; idrott och hälsa.;

    Sammanfattning :   Syftet med studien är att undersöka rektorers syn på likvärdig bedömning och rättsäkra betyg och sitt uppdrag att skapa förutsättningar för likvärdig bedömning och rättssäkra betyg generellt och specifikt i idrott och hälsa. Studien har en kvalitativ ansats och bygger på intervjuer med rektorer som arbetar på olika gymnasieskolor. LÄS MER