Sökning: "skillnader betyg gymnasiet idrott"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden skillnader betyg gymnasiet idrott.

  1. 6. Betygskriterier: tidigt född och fysiskt aktiv : betydelsen av relativ ålder och fysisk aktivitet på fritiden för betyget i idrott och hälsa hos gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Daniel Sjörs; [2011]
    Nyckelord :relativ ålder; fysisk aktivitet på fritiden; betyg; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet var att undersöka om det kvarstår någon relativ ålderseffekt mellan elever i årskurs 3 på gymnasiet i ämnet idrott och hälsa, samt att söka ett samband och se om idrottsaktiviteter på fritiden har någon inverkan. Frågeställningar: Hur ser eventuella skillnader ut mellan elevers betyg i idrott och hälsa beroende av vilken tid på året de är födda? Hur ser eventuella skillnader ut mellan elevers betyg i idrott och hälsa beroende av idrottsaktivitet på fritiden? Finns det något samband mellan elevernas födelsetid på året, idrottsaktivitet på fritiden och betyg i idrott och hälsa? Metod En kvantitativ enkätundersökning genomfördes på tre gymnasieskolor i stockholmsområdet (innerstad, förort och ytterstad) med 109 elever i årskurs 3. LÄS MER

  2. 7. "Delta eller att inte delta?" : en komperativ studie om elevers inställning till idrottsämnet mellan studie- och yrkesprogram

    M1-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Amaya Ericsson; [2011]
    Nyckelord :physical education; student; motivation; attityder; idrott och hälsa; gymnasiet; yrkeselever; obehag; hälsa;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Mitt syfte är att undersöka gymnasielevers inställning till ämnet idrott och hälsa och specifikt ta reda på om det finns skillnader mellan de yrkesförberedande- och studieförberedande programmen och vad eventuella skillnader kan bero på. Frågeställningarna som besvarar syftet är följande; Vad skiljer sig mellan yrkes- och studieförberedande programmen med avseende på hur viktigt eleverna tycker ämnet är och hur nöjda de är i ämnet idrott och hälsa?, Hur skiljer deltagandet i ämnet idrott och hälsa mellan yrkes- och studieförberedande klasser?, Vilka skillnader mellan elever i yrkes- och studieförberedande klasser kan ses i andra avseenden kring ämnet?, och Om skillnader finns vilka faktorer kan förklara dessa? Metod En komparativ studie har genomförts vars metod gick ut på att svara på enkäter. LÄS MER

  3. 8. Kan du springa dig till ett MVG? : En undersökning om fysisk aktivitet och betyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Emelie Hessler; Helena Lundström; [2011]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; betyg;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att se eventuella samband mellan elevers fysiska aktivitet och deras betyg i 9:an. Hur skiljer sig meritpoängen och betygen i kärnämnena samt idrott och hälsa mellan fysiskt aktiva och mindre fysiskt aktiva elever? Hur ser skillnaden i betyg och meritpoäng ut mellan individuella idrotter och lagidrotter? Hur ser skillnaderna i betyg och meritpoäng ut mellan elever som är aktiva i en idrottsförening jämfört med elever som inte är aktiva i en idrottsförening? Studiens hypotes är att fysisk aktivitet har en positiv påverkan på elevers studieresultat. LÄS MER

  4. 9. Attityder till betygsättning i ordning och uppförande : En studie bland lärare och elever i Ålands lyceum

    Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbete

    Författare :Marcus Englund; Anna Nylund; [2006]
    Nyckelord :Betygsättning; ordning; uppförande; Åland; gymnasium; bedömning; beteende;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen har varit att ta reda på hur lärare och elever i Ålands lyceum förhåller sig till ordnings- och uppförandekriterier i betygsättningen. Vi har sett på skillnader mellan kön och också mellan olika ämnen och vi har också jämfört vårt resultat med tidigare undersökningar som gjorts i Sverige. LÄS MER

  5. 10. Self-efficacy, self-esteem och sensitivity to criticism under den sena adolescensen med avseende på betyg, kön och gymnasieprogram.

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för ekonomi och samhällsvetenskap

    Författare :Per Hultkrantz; Gunilla Larsson; [2003]
    Nyckelord :Self-efficacy; self-esteem; sensitivity to criticism; betyg; adolescens; gymnasieprogram; Fristående kurs;

    Sammanfattning : En betydelsefull period i många tonåringars liv är gymnasietiden. Avgångsbetygen i gymnasiet spelar en viktig roll för framtida möjligheter att välja yrke eller komma in på universitet eller högskola. Kontexten kan vara avgörande för hur självbilden utvecklas. LÄS MER