Sökning: "skolan som social arena"

Visar resultat 31 - 35 av 68 uppsatser innehållade orden skolan som social arena.

  1. 31. Samspelets betydelse i den strukturerade och ostrukturerade leken : En kvalitativ studie om samspelets betydelse i leken och pedagogernas förhållningssätt till den

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sandra Kazi; Anwar Abid; [2015]
    Nyckelord :structure of the children’s play; play; interaction; language; Strukturerad lek; interaktion; samspel; språk;

    Sammanfattning : Interaction is an important part of children’s development. The school is a main arena in which children learn to interact, mainly through their playing. This study aims at investigating the role of interaction in a leisure school didactic setting. LÄS MER

  2. 32. Samhällskunskapsläraren- ett neutrum? : Samhällskunskapslärares syn på deras egen neutralitet i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lise-Lotte Persson; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här rapporten som genomförts vill belysa hur samhällskunskapslärare ser på sin egen neutralitet när det gäller undervisning i politik. Den politiska arenan håller på att förändras i inte bara Sverige utan i stora delar av Europa. LÄS MER

  3. 33. Hur arbetar skolor förebyggande och åtgärdande med mobbning och kränkande behandling som sker på sociala medier? : En kvalitativ studie med skolkuratorer

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Isabella Abdi; Johanna Siverling; [2015]
    Nyckelord :Skolkurator; Mobbning; Kränkande behandling; Sociala medier; Likabehandlingsplan; Förebyggande; Åtgärdande;

    Sammanfattning : Internet har idag blivit en stor och stark social mötesplats för ungdomar. En stor del av deras kommunikation sker idag genom olika sociala forum som exempel Facebook, Twitter och Youtube. Internet skapar utrymme för frihet och uttryck. LÄS MER

  4. 34. Situationer som får mening : En studie av situationer, beskrivna av lärare, kring hur den sociala samspelsprocessen fungerar och vilka faktorer som påverkar.

    Master-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Karlsson; [2015]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; resiliens; risk och skyddsfaktorer; skola; sociala samspelsprocessen; sociokulturell;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker situationer, beskrivna av lärare kring den sociala samspelsprocessen. Skolan har vid sidan av ett kunskapsuppdrag också uppdrag runt normer och värden, detta diskuteras däremot mera sällan. LÄS MER

  5. 35. Vid vilka tillfällen under skoldagen används TAKK (tecken som alternativ kompletterande kommunikation)? : En enkät- och intervjustudie med pedagoger och rektorer inom grundsärskolan.

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Christina Olander; Lena Zelmerlöw; [2015]
    Nyckelord :AKK; grundsärskola; sociokulturellt perspektiv; speciallärare; TAKK; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Olander, C. & Zelmerlöw, L. (2015). Högskolan, Kristianstad. LÄS MER