Sökning: "skolböcker historia"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden skolböcker historia.
1. På fel sida gränsen : En studie om minnen från första världskriget i förhållande till gymnasieböckernas skildring
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : This study compares Erik Goos’s memories of World War I to what two Swedish school books in history, Historia 1b and Möt historien 1b, write about the war. Erik was born in Germany in the year of 1900 but moved with his family to Sweden as a young boy. At the age of 15, Erik got an apprenticeship at a German clothesdealer in Rödding. LÄS MER
2. Att spegla icke-västerländsk historia
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Föreliggande examensarbete har utgått ifrån frågeställningar som handlar om hur icke-västerländsk historia skildras i svenska historieläromedel för grundskolans senare år. Två skolböcker ligger till grund för denna studie och båda är utgivna efter år 2000. LÄS MER
3. Gustav Vasa i skolböcker : En fallbaserad moralfilosofisk analys av historiebruk i skolböcker
Kandidat-uppsats, Filosofiska fakulteten; Avdelningen för kulturvetenskaper, KVASammanfattning : Historiebruket av Gustav Vasa i skolböcker, från och med 1954 till och med idag (2014), har inte förespråkat ett moraliskt perspektiv på historieåtergivningen. Detta baseras på nio olika skolböcker, varav fem av böckerna är författad under den nu rådande läroplan för gymnasiet (Gy 11). LÄS MER
4. I skuggan av Thermopyle - En studie av orientalism i svenska läroböcker gällande beskrivningar av det antika perserriket
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning: Uppsatsens övergripande syfte är att granska svenska läroböcker i historia utifrån ettteoretiskt perspektiv baserat på Edward Saids teori om orientalism och andrafiering. Mer specifikt har vigranskat vilken bild dessa läroböcker förmedlar av det antika perserriket. LÄS MER
5. Så få ord, så mycket dumheter : en kritisk granskning av svenska gymnasieböckers skildringar av marxistisk idétradition
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnenSammanfattning : Denna uppsats innehåller en kvalitativ analys av ett antal läroboksskildringar av den marxistiska idétraditionen i svenska gymnasieläroböcker i historia, samhällskunskap och religion. Undersökningen analyserar hinder för elevens förståelse av den marxistiska idétraditionen utifrån frågeställningarna om i vilken grad texterna på ett upplysande och rättvisande sätt skildrar den idétraditionen förstådd utifrån marxisters självbild. LÄS MER