Sökning: "skolbibliotek sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden skolbibliotek sverige.

  1. 1. "Man kan inte bara komma och slå på en power point" : Om några skolbibliotekariers arbete med medie- och informationskunnighet i särskolan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Annika Dzedina; [2022]
    Nyckelord :intellectual disability; media- and information literacy; school library.; intellektuell funktionsnedsättning; medie- och informationskunnighet; skolbibliotek;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how school librarians work with media- and information literacy, MIL, with middle- and highschool pupils with intellectual disability, ID, in Sweden.  The Swedish government has decided that all Swedish citizens shall be digitally included, but there are people that are not. LÄS MER

  2. 2. More than just a room full of books: Swedish school libraries during distance education

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Claire Shove; [2021]
    Nyckelord :School libraries; High school libraries; High school librarians; Distance education; COVID-19 Pandemic; 2020-; Skolbibliotek; gymnasiebibliotek; skolbibliotekarier; distansundervisning; Covid-19;

    Sammanfattning : Thus far the research on how schools have managed the sudden transition to distance education due to the COVID-19 pandemic has mainly focused on the experiences of teachers, and the voices of school librarians have gone unexplored. This study aims to explore the transition to distance education from the perspectives of secondary school librarians in Sweden. LÄS MER

  3. 3. Läsmotivation : Hur fem lärare resonerar om att motivera elever i åk 4-6 till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Michelle Maanja; Katarina Torpling; [2021]
    Nyckelord :Motivation; läsning; undervisning; svenskämnet;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en studie med syftet att ta reda på hur fem lärare resonerar om att motivera eleverna till läsning i åk 4–6, samt vilka faktorer på skolan de anser bidrar till elevernas läsmotivation. Studien utgår ifrån en kvalitativ ansats där insamling av data skedde med fem semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteratur i skolan – en studie om hur skönlitteratur används i läsundervisningen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Marie-Louise Erkenstam; Lena Koskelainen; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsen har som syfte att tydliggöra hur lärare och elever använder skönlitteraturen samt hur läsning av skönlitteraturen uppfattas av de samma.Frågeställningar som behandlas i uppsatsen är:Hur används skönlitteraturen i de studerade klassrummen?Var hämtar elever och lärare inspiration till val av skönlitteratur?Hur uppfattar elev och lärare undervisningen och elevens egen tysta läsning?Datainsamling har skett genom observationer och intervjuer med två lärare samt sex elever i årskurs tre och fyra. LÄS MER

  5. 5. Nyanländ i skolbiblioteket : En kvalitativ studie av hur skolbibliotek kan utforma sin verksamhet för nyanlända elever

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Camilla Larsson; [2017]
    Nyckelord :High school libraries; Immigrant students; Social integration; Sweden.; Skolbibliotek; invandrarelever; social integration; integration av invandrare; Sverige.;

    Sammanfattning : This thesis examines how school libraries can adapt their programme to new arrival immigrant students. The purpose is to survey the regulatory documents for school libraries to investigate how they adapt their programme based on the documents; how new arrival students regard their information needs and if the regulatory documents and practice cover those needs; and finally, if the regulatory documents and practice can lead to integration. LÄS MER