Sökning: "skolmobbning"
Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade ordet skolmobbning.
6. Nätmobbning Om relationen mellan traditionell mobbning och nätmobbning i grundskolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : This study investigates the relation between cyberbullying and traditional bullying (in school). In previous research it has been argued that one should separate cyberbullying and traditional bullying both in definitional and measurements issues. LÄS MER
7. Du har tio nya privata meddelanden : E-mobbning - Hur elever påverkas och hur omgivningen hanterar mobbningen
L3-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien inriktar sig på ett växande problem inom mobbning, nämligen e-mobbning. E-mobbning är en ny form av mobbning som har växt fram med den stora framfarten inom internet under de senaste åren. LÄS MER
8. Mobbning i skolan : En jämförande studie ur elev- och forskningsperspektiv
Magister-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakultetenSammanfattning : Syftet med vår forskning har varit att jämföra elevers och forsknings syn på mobbning. Vi har jämfört hur elever och tidigare forskning definierar mobbning, hur deras syn på vad som utmärker en mobbare och ett mobboffer kan jämföras samt jämfört aspekten hur mobbningsförebyggande arbete kan gå till. LÄS MER
9. Skolverkets diskurs kring lärare som mobbar elever
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka Skolverkets diskurs kring lärare som mobbar elever. Detta görs genom en textanalys av myndighetens publikationer där utsagor om mobbande lärare jämförs med utsagor om mobbande elever. LÄS MER
10. Skolmobbning utifrån ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Mobbning är ett vanligt förekommande skolfenomen. Dock finns inte många studier som undersöker lärares syn på mobbning och deras egna förhållningssätt kring detta. Att förhindra mobbning och kränkande behandlingar är en stor och viktig del av lärares uppdrag och arbete. LÄS MER