Sökning: "skolsystemet i Sverige"
Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden skolsystemet i Sverige.
1. Specialpedagogen som spindeln i nätet : En studie av stadieövergångar för elever med åtgärdsprogram
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Under en elevs skolgång sker vanligtvis sex stadieövergångar vilket oftast innebär förändringarav olika slag. För elever med åtgärdsprogram kan detta utgöra en extra belastning. LÄS MER
2. Inkluderad med IF? : Vårdnadshavares upplevelse av sina barns förskoletid
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Sverige uppmärksammas internationellt som ett föregångsland gällande förskola och inkludering då alla barn i Sverige har rätt till likvärdig utbildning i en ordinarie förskola. Förskolan är första steget i det svenska skolsystemet och då människans hjärna är som mest plastisk i förskoleåldern är en kvalitativ förskoleverksamhet av stor vikt för barnets utveckling. LÄS MER
3. Matematikkunskaper eller kemikontext? : En pilotstudie om vad som ligger bakom svenska gymnasieelevers svårigheter med beräkningar i kemi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologiSammanfattning : Det är många som anser att kemiämnet i allmänhet och kemiska beräkningar i synnerhet hör till de svåraste sakerna som lärs ut på gymnasiet. I en tidigare litteraturstudie visades att bland annat begreppen överföring och matematisk förmåga är kopplade till elevers svårigheter med beräkningar i kemi, samt att studier i svensk kontext saknas. LÄS MER
4. Utländska lärare i en ny läraridentitet : En kvalitativ studie om professionella och kulturella utmaningar och möjligheter i ett nytt skolsystem
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka utländska lärares upplevelse av professionella och kulturella utmaningar och möjligheter de möter som lärare i Sverige. För att besvara studiens syfte formulerades följande frågeställningar: ● Vilka professionella utmaningar och möjligheter möter utländska lärare i den svenska skolan? ● Vilka kulturella utmaningar och möjligheter möter utländska lärare i den svenska skolan? En kvalitativ forskningsmetod följdes där sju semistrukturerade intervjuer genomfördes med verksamma legitimerade lärare som valdes genom kriteriebaserat urval. LÄS MER
5. Inkludering av nyanlända elever i grundskolan : en kunskapsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inkludering är ett nyanserat och mångfacetterat område som är väldigt aktuell i dagens mångkulturella samhällen. De stora flyktingvågorna som inkommit till Sverige har medfört stora förändringar i landet, inte minst för det svenska skolsystemet. LÄS MER