Sökning: "skolsystemet i Sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden skolsystemet i Sverige.

  1. 1. Specialpedagogen som spindeln i nätet : En studie av stadieövergångar för elever med åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Haide LUNDGREN; Anna Rolfner; [2024]
    Nyckelord :information; process; specialpedagog; stadieövergång; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Under en elevs skolgång sker vanligtvis sex stadieövergångar vilket oftast innebär förändringarav olika slag. För elever med åtgärdsprogram kan detta utgöra en extra belastning. LÄS MER

  2. 2. Inkluderad med IF? : Vårdnadshavares upplevelse av sina barns förskoletid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Hage; Yvonne Huth; [2023]
    Nyckelord :Förskola; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning; vårdnadshavarperspektiv;

    Sammanfattning : Sverige uppmärksammas internationellt som ett föregångsland gällande förskola och inkludering då alla barn i Sverige har rätt till likvärdig utbildning i en ordinarie förskola. Förskolan är första steget i det svenska skolsystemet och då människans hjärna är som mest plastisk i förskoleåldern är en kvalitativ förskoleverksamhet av stor vikt för barnets utveckling. LÄS MER

  3. 3. Matematikkunskaper eller kemikontext? : En pilotstudie om vad som ligger bakom svenska gymnasieelevers svårigheter med beräkningar i kemi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologi

    Författare :Simon Harriesson; [2023]
    Nyckelord :kemi; matematik; svårigheter; elever; matematisk förmåga; överföring; lärare; enhetsanalys; rimlighetsbedömning; beräkningar; problemlösning; gymnasiet; Sverige;

    Sammanfattning : Det är många som anser att kemiämnet i allmänhet och kemiska beräkningar i synnerhet hör till de svåraste sakerna som lärs ut på gymnasiet. I en tidigare litteraturstudie visades att bland annat begreppen överföring och matematisk förmåga är kopplade till elevers svårigheter med beräkningar i kemi, samt att studier i svensk kontext saknas. LÄS MER

  4. 4. Utländska lärare i en ny läraridentitet : En kvalitativ studie om professionella och kulturella utmaningar och möjligheter i ett nytt skolsystem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cheyrine Abazeed; Alkatmah Reham; [2023]
    Nyckelord :lärarens kulturella bakgrund; professionalitet; utländska lärare; verksamhetsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka utländska lärares upplevelse av professionella och kulturella utmaningar och möjligheter de möter som lärare i Sverige. För att besvara studiens syfte formulerades följande frågeställningar:  ●      Vilka professionella utmaningar och möjligheter möter utländska lärare i den svenska skolan?  ●      Vilka kulturella utmaningar och möjligheter möter utländska lärare i den svenska skolan?    En kvalitativ forskningsmetod följdes där sju semistrukturerade intervjuer genomfördes med verksamma legitimerade lärare som valdes genom kriteriebaserat urval. LÄS MER

  5. 5. Inkludering av nyanlända elever i grundskolan : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :André Tufvesson Lundin; Maria Vieitez Lachin; [2022]
    Nyckelord :inkludering; nyanlända elever; grundskola f-3;

    Sammanfattning : Inkludering är ett nyanserat och mångfacetterat område som är väldigt aktuell i dagens mångkulturella samhällen. De stora flyktingvågorna som inkommit till Sverige har medfört stora förändringar i landet, inte minst för det svenska skolsystemet. LÄS MER