Sökning: "skyldigheter"

Visar resultat 31 - 35 av 892 uppsatser innehållade ordet skyldigheter.

  1. 31. Barns delaktighet i dokumentationsarbetet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om barns delaktighet i dokumentationsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Rebecka Hamberg; Lovisa Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Barns delaktighet; Dokumentation; Förskola; Förskollärare; Möjligheter; Skyldigheter; Öppningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar om barns delaktighet i dokumentationsarbetet. Tidigare forskning visar att barns delaktighet inte har en central plats i dokumentationsarbetet på förskolan. LÄS MER

  2. 32. Hur påverkar tomträttsstatusen betalningsviljan för småhus?

    Master-uppsats, Lunds universitet/Fastighetsvetenskap

    Författare :Markus Cederlund; [2023]
    Nyckelord :Regressionsanalys; Propensity score matching; Småhus; Tomträtt; Äganderätt; Technology and Engineering; Business and Economics;

    Sammanfattning : Tomträtter har varit ett omdiskuterat ämne sen avgälderna började sättas till ett mer marknadsmässigt pris. De ökande avgälderna gör att möjligheten att friköpa tomträtter blir intressant för de som har sin bostad på en tomträtt. I vissa kommuner utgör tomträtter en betydande andel av småhusfastighetsutbudet. LÄS MER

  3. 33. Delaktighet och inflytande i förskolan: ett tolkningsuppdrag? : En intervjustudie om vilka resonemang som framträder i förskollärarens beskrivning av det demokratiska uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Mikaela Nilsson; Maria Perssonn; [2023]
    Nyckelord :delaktighet; förskollärare; inflytande; läroplanen; utformning;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts i syfte att bidra med kunskap kring förskollärares resonemang när de konstruerar förskolans fysiska inomhusmiljöer samt belysa vad förskolläraren säger om barns delaktighet i processen. Detta har gjorts genom att studera vilka resonemang som blir framträdande då förskolläraren samtalar och diskuterar om barns delaktighet i utformningen av den fysiska inomhusmiljön. LÄS MER

  4. 34. Vagga, natta, mata - och alla målen därtill : En studie om hur förskollärare tolkar läroplanen i arbetet med de allra yngsta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Isabelle Månsson; Johanna Wetterberg; [2023]
    Nyckelord :ettåringar; förskola; förskollärare; läroplan; läroplan för förskola 2018; läroplansteori; omsorg; tvååringar; yngsta förskolebarn;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärare tolkar läroplanen i arbetetmed de allra yngsta barnen i förskolan: ett till två-åringar samt hur detta uppdrag vävs sammanmed omsorg. Det vetenskapliga problemet är de konstaterande, minskande förutsättningarförskollärare har för sådant som inte faller inom ramen för kunskap och ämnesundervisning, iarbetet med läroplanen och de allra yngsta barnen (Johansson, 2018). LÄS MER

  5. 35. FRÅN INTEGRATIONSPOLITIK TILL INTEGRATION I PRAKTIK : En kvalitativ textanalys av Eskilstuna kommuns lokala kommunpolitik gällande integrationspolitik i tre olika mandatperioder.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Österström Nathalie; Shavi Zeinab; [2023]
    Nyckelord :Assimilation; segregation; multikulturalism; kommunpolitik;

    Sammanfattning : En stark politisk självständighet på kommunal nivå i Sverige kan innebära skillnader i målsättningar och förutsättningar för integration under olika mandatperioder och koalitioner. Denna uppsats undersöker integrationspolitikens strategier och vill således undersöka och jämföra hur partiernas årsplaner förhåller sig till det som i forskning definieras som integration. LÄS MER