Sökning: "småländska företag"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden småländska företag.

  1. 1. Traditionell budgetering och budgetlös styrning. : En kvalitativ studie av fyra Småländska företags styrningsform.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Adam Jönsson; Axel Gummesson; [2022]
    Nyckelord :Budget; budgeting; beyond budgeting; planning.; Budget; budgetering; budgetlös styrning; planering;

    Sammanfattning : Abstract Research questionsHow do companies look at their financial management that is either traditional budgeting or beyond budgeting? What are the reasons for preferring one form over the other? Purpose The purpose of the work is to find out why companies choose to use budget, alternatively beyond budgeting. What is the reason for sticking to traditional budgeting despite the resource consumption it takes in relation to value creation and what is the reason for choosing to deviate from the traditional and move towards a completely or partially beyond budgeting. LÄS MER

  2. 2. Budgetens roll i småföretag : En kvalitativ studie i småländska företag

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Kaltrina Haxha; Sara Kadhim; Joakim Valfridsson; [2021]
    Nyckelord :budget; budget i småföretag;

    Sammanfattning : The majority of all Swedish companies are small companies. In most companies, a budget is established. How a large company is governed, unlike a small one, can vary greatly, where budget work also varies depending on the size of the business. LÄS MER

  3. 3. Det platsbundna varumärket : En uppsats om hur företag kopplar varum'rket till plats och hur detta påverkar varumärkesidentiteten.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Gustav Ebertsson; Oliver Dimic; Linus Bergström; [2020]
    Nyckelord :Plecebranding; branding; place; identity; placeidentity; brandidentity; placebrandidentity; Platsvarumärken; varumärke; plats; varumärkesidentitet; identitet; platsvarumärke; platsvarumärket; platsidentitet;

    Sammanfattning : Bakgrund - Varumärken fungerar som en bro mellan konsumenter och företag, skapar relationer, och sammanfattar det företaget står för i konsumentens sinne. Det är viktigt för företaget att varumärket säger rätt saker, och företaget måste vårda identiteten i varumärket. LÄS MER

  4. 4. Ekonomifunktionens roll för beslutsfattarna : Intern eller extern funktion i förhållande till organisationen?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Jeanette Elbe; Ludvig Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Outsourcing; Accounting; Logic of cost; Strategic logic; Transaction Cost Economics; TCE; Resource-based View; RBV; The role of the accounting function; Outsourcing; Ekonomisk administration; Kostnadslogiken; Strategiska logiken; Transaction Cost Economics; TCE; Resource-based View; RBV; Ekonomifunktionens roll;

    Sammanfattning : Examensarbete, Civilekonomprogrammet, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet, Företagsekonomi, 4FE17E, VT-2018. Författare: Jeanette Elbe och Ludvig Eriksson Handledare: Andreas Jansson Examinator: Karin Jonnergård Titel: Ekonomifunktionens roll för beslutsfattarna - Intern eller extern funktion i förhållande till organisationen? Sökord: Outsourcing, Ekonomisk administration, Kostnadslogiken, Strategiska logiken, Transaction Cost Economics, TCE, Resource-based View, RBV, Ekonomifunktionens roll   Bakgrund: Att betala en extern part för att utföra bolagets ekonomiska administration är ett växande fenomen och outsourcing av ekonomiska företagsprocesser är högaktuellt att förstå sig på. LÄS MER

  5. 5. Envishet, ekonomiskt, klurigt, jordnära, arbetsam och…? : Diskursanalys angående föreställningar om regionala skillnader

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Michelle Karlsson; Johanna Rydberg; [2017]
    Nyckelord :Entrepreneurship; leadership; discourses; beliefs; Småland; regional differences; Entreprenörskap; ledarskap; diskurser; föreställningar; Småland; regionala skillnader;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att få ett exempel på hur diskurser angående ledarskap och entreprenörskap kan komma till uttryck i vardagen i ett småländskt företag. Metodik: Vi har använt oss av ett abduktivt tillvägagångssätt och en kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER