Sökning: "platsvarumärket"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet platsvarumärket.

  1. 1. Platsvarumärket norra Sverige : En kvalitativ studie om kommun- och regionsöverskridande platsmarknadsföring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Maja Dahlgren; [2024]
    Nyckelord :Platsmarknadsföring; Umeå kommun; Örnsköldsvik kommun; N6-initiativet; urban norm; kommunal och regional planering;

    Sammanfattning : Följande studie behandlar hur den kommunala och regionala platsmarknadsföringen i norra Sverige fungerar och om det finns en koppling mellan dem. För att undersöka detta har Umeå- och Örnsköldsvik kommun valts ut för att företräda både kommunerna i sig och som representanter för N6-initiativet. LÄS MER

  2. 2. Värdet av ett varumärke : En kvalitativ studie om Sundsvalls kommuns platsvarumärke

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Tahera Payande; Isabelle Poll; [2023]
    Nyckelord :Sundsvall; platsmarknadsföring; varumärkesbyggande; marknadskommunikation; image; profil; identitet;

    Sammanfattning : Det finns en splittrad image kring platsen och dess identitet. Med hjälp av fokusgruppen går det att se att en del upplever staden som naturnära med ett stabilt utbud av aktiviteter, medan andra inte känner till staden eller inte ser staden som sin framtida plats. LÄS MER

  3. 3. Myten om Åre : En semiotisk multimodal textanalys av platsvarumärket Åre

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Emilia Finné; Jenny Kästel; [2022]
    Nyckelord :gentrification; tourism; place brand; social class; Åre; gentrifiering; turism; platsvarumärke; klass; Åre;

    Sammanfattning : I egenskap av att vara en av Sveriges största turistorter lockar Åre cirka en miljon besökare per år. För många handlar orten om skidåkning och turismen bidrar med många jobbmöjligheter till den jämtländska byn som ofta beskrivs som lilla Stockholm. LÄS MER

  4. 4. Och fortfarande är det svårt att se Malmö i en skönhetstävling - En kvalitativ studie om Malmös image och dess platsvarumärke

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Amanda Nordlander; Emma Portar; [2021]
    Nyckelord :städers image; negativ image; platsvarumärke; strategisk kommunikation; Malmö; city image; negative image; place brand; strategic communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Förevarande studie ämnade undersöka hur destinationsutvecklare upplever en stads image samt om och i sådana fall hur man som destinationsutvecklare förhåller sig till denna. Vi avsåg inte definiera Malmös image från ett invånarperspektiv, utan snarare fokusera på hur stadens image upplevs av destinationsutvecklare, vilket fyller ett identifierat gap i forskningen. LÄS MER

  5. 5. Finns det plats för medborgarna i platsmarknadsföringen?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Sasha Steneram; Lova Sörman Laurien; [2020]
    Nyckelord :inclusive place branding; an evolutionary process; transformation; participation; multiplicity; democracy; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis explores inclusive place branding in Swedish municipalities as well as how municipal place branding practitioners view the inclusion of citizens in place branding. Place branding as a field has received sharp criticism from researchers for being too market-oriented and for not including the reality of the citizens in theplace brand. LÄS MER