Sökning: "so ämnen f-3"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden so ämnen f-3.

  1. 1. Hur kan lärarna göra SO-ämnet mer inkluderande för nyanlända?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ranna Ali; Zahraa Ali; [2024]
    Nyckelord :Inkludering; nyanlända elever; föräldrasamverkan; SO-undervisning; samhällsorienterade ämnen; språkutveckling;

    Sammanfattning : I vår forskningsöversikt vänder vi oss snarare till pedagogerna och blivande pedagogerna i åk F-3.Vårt syfte med kunskapsöversikten är att besvara våra frågor om hur man kan skapa en mer inkluderande SO-undervisning för nyanlända elever samt diskutera hur relationen mellan hemmet och skolan kan påverka deras inlärning i SO-ämnet. LÄS MER

  2. 2. Att fostra demokratiska medborgare: En kvalitativ studie om skolans demokratiuppdrag utifrån lärare i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felicia Forsberg; Saga Ericsson Damm; [2023]
    Nyckelord :arbetssätt; demokrati; demokratiuppdrag; lågstadiet; lärarperspektiv; SO-undervisning; utmaningar;

    Sammanfattning : Demokratiuppdraget är ett skolans viktigaste uppdrag. Detta uppdrag fastställs i skollagen och beskrivs i läroplanens inledande delar samt det centrala innehållet för de samhällsorienterande ämnena. I arbetet med detta har lärare en central roll. LÄS MER

  3. 3. SO-lärares syn på bedömning i SO-ämnena : Examensarbete Grundlärarprogrammet F-3, Karlstad Universitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Marie Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; likvärdighet; lågstadiet; friutrymme; samhällsorienterande ämnen; SO-ämnen; autonomi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lågstadielärare ser på bedömning i de samhällsorienterande ämnena. Detta har skett genom att titta på hur lågstadielärare arbetar med bedömning i de samhällsorienterande ämnena, hur de ser på styrdokumentens kunskapskriterier relaterat till sin autonomi och genom att undersöka deras förmåga att göra likvärdiga bedömningar i de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER

  4. 4. Kulturell mångfald i SO-undervisningen : En studie om F-3 lärares förhållningssätt till kulturell mångfald som en del av innehållet i SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cassandra Oduncu; Gabriel Mikaela; [2023]
    Nyckelord :Förskoleklass; lågstadiet; kulturell mångfald; Samhällsorienterande ämnen; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka F-3 lärares förhållningssätt till kulturell mångfald som del av innehållet i SO-undervisningen. Den kvalitativa datainsamlingsmetoden i denna studie är semistrukturerade intervjuer. Vi har analyserat insamlad data med utgångspunkt i ett socialkonstruktivistiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Lärares erfarenheter av språkutvecklande SO-undervisning hos nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Amin; Linda Shala; [2022]
    Nyckelord :Lärarens erfarenheter; modersmål; nyanlända; samhällsorienterande ämnen; språkutveckling; språkkunskaper; svenska som andraspråk och årskurs F–3.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete är syftet att undersöka lärares erfarenheter av språkutveckling hos nyanlända elever i årskurs 1–3 i ämnet SO. Dessutom vill vi undersöka vilka svårigheter som lärare stöter på i en språkutvecklande SO-undervisning. LÄS MER