Sökning: "sociala medier och framtiden"

Visar resultat 1 - 5 av 133 uppsatser innehållade orden sociala medier och framtiden.

  1. 1. Var kommer intresset till hyggesfritt skogsbruk ifrån?

    Kandidat-uppsats, SLU/School for Forest Management

    Författare :Andreas Bohman; Eskil Calmered Tersmeden; [2024]
    Nyckelord :skogsvärden; intervjustudie; enkätundersökning;

    Sammanfattning : Hyggesfritt skogsbruk är något som mer och mer ses som ett intressant alternativ för skogsägare. Det diskuteras hyggesfritt skogsbruk i olika debattforum, på nyheter och i politiska sammanhang. Även hos de väletablerade skogsföretagen pågår diskussioner om hyggesfritt. LÄS MER

  2. 2. Antropologi och medier : En kvantitativ innehållsanalys om forskningskommunikation

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Blerim Salihi; [2023]
    Nyckelord :Media; Nyhetsmedia; Mediering; Medialisering; Forskningskommunikation; Meningsfullhet; Relevans; Kvantitativ innehållsanalys; Antropologi; Universitet;

    Sammanfattning : Med syftet att kritiskt diskutera hur kunskap från samhällsvetenskapen i allmänhet och antropologi i synnerhet skulle kunna göras mer tillgänglig för fler än akademiker undersöker denna studie i vilken utsträckning antropologiprofessorer syns i svensk printmedia. Med medialisering och meningsfullhet som teoretiskt ramverk analyseras professorernas förmåga att kommunicera sin forskning och universitetens anpassning till medielogiken. LÄS MER

  3. 3. ATT FÖRSTÅ GEN Z ÄR ATT FÖRSTÅ FRAMTIDEN : En kvalitativ studie om hur Generation Zero ser på sitt arbetsliv och hur det kan påverka arbetsmarknaden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jacqueline Grimm; Martina Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Generation Zero; Studie- och yrkesvägledning; Arbetsmarknad; Självförverkligande; Yrkesidentitet; Meningsfullhet;

    Sammanfattning : Just nu sker ett generationsskifte på arbetsmarknaden där Generation Zero nu etablerar sig. Arbetstagare och arbetsgivare har svårt att nå ut till varandra, vilket resulterar i rekryteringsproblematik. Därefter har många unga börjat ifrågasätta kopplingen mellan arbete och självförverkligande. LÄS MER

  4. 4. Nästa generationens investerare i det moderna samhället : En kvantitativ studie om likheter och skillnader mellan generation X och Z i hur hållbarhet, makroekonomiska faktorer och sociala medier påverkar investeringsbeteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Oskar Törnfeldt; Martin Ageman; [2023]
    Nyckelord :Investeringsbeteende; Generation X; Generation Z; Hållbarhet; ESG; Konjunktur; Inflation; Sociala medier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Från Stockholms Fondbörs till dagens teknologiskt drivna samhälle har svenska investerare fortsatt att göra affärer på börsen i över ett sekel. Samhället är under ständig utveckling och i en tid med ekonomisk osäkerhet, hög inflation och ökande hållbarhetsfokus är det av betydelse att förstå hur externa faktorer påverkar investeringsbeteende. LÄS MER

  5. 5. Unga vuxnas källkritiska förhållningssätt till mediefenomenet podcasts : En undersökning om podcasts och dess trovärdighet som informationskälla

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Matilda Tönning; Freja Åhrén; [2023]
    Nyckelord :Podcast; Source Credibility; Media; Trustworthy Media; Podcast Hosts; Audio Consumption.; Podcast; källkritik; Media; Tillförlitlig Media; Ljudkonsumtion; Podcastvärd.;

    Sammanfattning : This article aims towards developing further understanding regarding the relation between the media phenomenon podcasts and source credibility amongst young adults in Sweden. Furthermore, the foundation for this essay is based on the previous and current empiricism regarding both podcasts and source credibility. LÄS MER