Sökning: "socialkonstruktivism i förskolan"
Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden socialkonstruktivism i förskolan.
11. "Du vet vad som gäller!" : En vetenskaplig essä om hur förskollärare förhåller sig till populärkultur i barns lek och samtal
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This scientific essay examines how preschool teachers relate to the subject of popular culture in preschool. The essay is based on two self-experienced stories from my workplace and from the preschool practice. LÄS MER
12. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares skildringar av arbetet med flerspråkiga barn i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : I studien undersöktes förskollärares skildringar av arbetet med flerspråkiga barn i förskolan. Vi tog inspiration från socialkonstruktivismen och det sociokulturella perspektivet. Studiens metod genomfördes utifrån semistrukturerade intervjuer och empirin analyserades utifrån kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER
13. ”Dom smittade varandra, dom smittade oss och vi smittade nog dom” : Barns utrymme och inflytande i arbetet med pedagogisk dokumentation i förskolan.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka främjande och hindrande aspekter för varje barns utrymme och inflytande i arbetet med pedagogisk dokumentation i förskolan. Problemet som låg bakom studiens syfte var den svåra utmaningen för pedagoger att göra varje barn delaktig och synliggjord i arbetet med pedagogisk dokumentation, särskilt de barn som pedagogerna på något sätt utmanas av. LÄS MER
14. MED BARNETS BÄSTA I FOKUS : En studie om hedersrelaterad problematik i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna kvalitativa studie handlar om en socialsekreterares och två förskollärares, kunskaper om och erfarenheter av, hedersrelaterad problematik i förskolans verksamhet. Bakgrunden visar att det finns en kunskapslucka om ämnet i relation till förskolan. Däremot finns det desto mer forskning i relation till skolan. LÄS MER
15. Utan samspel fungerar ingenting - en studie om sociala lärmiljöer på förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Hur tänker pedagoger utifrån ett socialkonstruktivistiskt perspektiv angående att skapa och bygga sociala lärmiljöer på förskolor? Syftet med studien är att få syn på hur pedagoger tänker i utformandet kring en pedagogisk lärmiljö, samt vilka stora sociala faktorer som spelar roll i utformandet av en pedagogisk lärmiljö. Studien utgår utifrån kvalitativa intervjuer med pedagoger i olika utbildningsnivåer som alla är aktiva inom förskolan. LÄS MER