Sökning: "sociokulturella aspekter"

Visar resultat 11 - 15 av 271 uppsatser innehållade orden sociokulturella aspekter.

  1. 11. Högläsningens språkutvecklande möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Viktoria Karlgren; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; Tidig språk -och läsutveckling; Sociokulturell teori; Svenska;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur lärare arbetar med högläsning som ett pedagogiskt verktyg för språkutveckling samt om det finns en medveten progression i högläsningsarbetet mellan förskoleklass till årskurs 3. Studien bygger på fem lärares arbete och uppfattningar gällande högläsning som språkutvecklande arbetssätt. LÄS MER

  2. 12. Ekokammare och filterbubblors polariserande effekt : En diskursanalytisk granskning av koranbränningsdebatten på Twitter och Flashback Forum

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Lucas Wahlström; [2023]
    Nyckelord :Polarization; filterbubble; echochamber; discourseanalysis; quran-burning; Rasmus Paludan; Twitter; Flashback Forum; Fairclough; CDA.; Polarisering; filterbubbla; ekokammare; diskursanalys; koranbränning; Rasmus Paludan; Twitter; Flashback Forum; Fairclough; CDA.;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur filterbubblor och ekokammare skapar politisk polarisering. För att uppnå detta syfte appliceras en diskursanalys på debatten om koranbränning. LÄS MER

  3. 13. Analogt och digitalt skrivande - elevers och speciallärares upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Birgitta Stjernatröm Cronberg; [2023]
    Nyckelord :Analoga verktyg; digitala verktyg; skrivförmåga; läs- och skrivsvårigheter; specialpedagogiskt stöd;

    Sammanfattning : Birgitta Stjernström Cronberg (2022). Analogt och digitalt skrivande - elevers och speciallärares upplevelser.  Speciallärarprogrammet med specialisering språk-, läs- och skrivutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 14. “Ibland kommer jag lite sent och då får jag inte läsa alls, det hade jag velat göra” : En kvalitativ studie om elevers uppfattningar av den enskilda läsningen i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Lennox; [2023]
    Nyckelord :independent reading; primary school; reading development; reading interest; enskild läsning; lågstadiet; läsutveckling; läsintresse;

    Sammanfattning : För att elever ska öka sin läsförmåga är det centralt att de får läsa mycket samt att de får undervisning och stöd när de ska bearbeta en text. På grund av att alla elever inte får tid till att läsa förlorar de som inte läser delar av sin läsförmåga. LÄS MER

  5. 15. Tyst stad : En studie om god ljudmiljö och blandstad vid planeringen av högljudda kulturaktiviteter

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Martin Wallenius Kral; [2023]
    Nyckelord :soundscape; environmental noise; figure-ground; hi-fi; lo-fi; ljud; stadsplanering; planering; fysisk planering; buller; blandstad; kulturaktiviteter;

    Sammanfattning : I Stockholm pratades det om klubbdöden under 2019 eftersom flera högljudda kulturaktiviteter behövt stänga i innerstaden. Den huvudsakliga anledningen var konflikter mellan boende och kulturaktiviteter om bullerstörningar som naturligt uppstår när människor ska bo, verka och leva i en tät blandstadsmiljö. LÄS MER