Sökning: "tolkare"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet tolkare.

  1. 1. Representationen av Tornedalen : En kvalitativ diskursanalys av en svensk minoritet i riksmedia

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Andreas Lundblad; Ebba Wettainen; [2023]
    Nyckelord :Tornedalen; tornedalians; representation; media; discourse analysis; critical discourse analysis; producers; consumers; recipient; interpreter; news; articles; news articles; minorities; identity; poststructuralism; positioning; othering; otherness; subaltern; Tornedalen; tornedalingar; representation; media; diskursanalys; kritisk diskursanalys; producenter; konsumenter; mottagare; tolkare; nyheter; artiklar; nyhetsartiklar; minoriteter; identitet; poststrukturalism; positionering; andrafiering; de andra; subaltern;

    Sammanfattning : This study aims to investigate the representation of the region Tornedalen and tornedalians, a Swedish minority, in national news media through a critical discourse analysis. Despite being recognized as a national minority, tornedalians have reported a lack of media coverage, which can lead to feelings of invisibility and discrimination. LÄS MER

  2. 2. Comparing the Performance of Compiled vs Interpreted RegEx

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Simon Hocker; Andreas Hammarstrand; [2023]
    Nyckelord :Compilers; Interpreters; Regular languages; RegEx; Performance; Kompilatorer; Tolkare; Regulära språk; RegEx; Prestanda;

    Sammanfattning : The Regular Expression (RegEx) is one of the most important computer science technologies used for searching through text. Used commonly in almost every corner of computer science that is dependent on searching, it is imperative that they are made to be efficient. Usually, RegEx are implemented through the use of a process called interpretation. LÄS MER

  3. 3. Ett förvandlat sinnelag : En studie över distinktionen mellan φρόνημα τῆς σαρκὸς och φρόνημα τοῦ πνεύματος i Romarbrevets åttonde kapitel

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologi

    Författare :Robert Berglund; [2023]
    Nyckelord :φρόνημα; πνεῦμα; σάρξ; Nya Testamentet; Paulus; Romarbrevet; Rom 8; exegetik; reception; stoicism; Ambrosiaster; Chrysostomos; Luther; filologi; grekiska; sinnelag; ande; kött;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker, ur några olika perspektiv, distinktionen mellan Andens och köttets sinnelag i Rom 8. Ordet för sinnelag (φρόνημα), dess betydelse och Paulus användning av det studeras. LÄS MER

  4. 4. Levinas, det feminina : Kritisk analys av det feminina i Levinas

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Christina Fridare; [2017]
    Nyckelord :Levinas; Katz; the feminine; the other; the ethical relation; Levinas; Katz; det feminina; den andre; den etiska relationen;

    Sammanfattning : Flera feministiska tolkare har anmärkt att i Emmanuel Levinas i sin filosofi använder ordet feminin på ett sätt som skapar förvirring. I en första läsning verkar det som om han menar kvinnor. Han beskriver dem som tysta, mystiska och utan att ingå i den etiska relationen. LÄS MER

  5. 5. Små citroner gula : En studie i hur estetiska lärprocesser iscensätts, värderasoch realiseras, samt hur en lärmiljö med – ”The Wow Factor”påverkar inlärning på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Selstam; [2015]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; lärmiljö med sinnen; ”Wow Factor”; kreativitet; stimulans; identitets-utveckling; makt; bedömning; utbildning; kvalitétsutveckling av estetiska lärprocesser.;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att studera hur estetiska lärprocesser används för att stimulera lärandet och utveckla eleverna på gymnasial nivå i ämnet religionskunskap. För att få svar har under-sökningen fokuserat på hur estetiska lärprocesser iscensätts i praktiken, kopplat till teori om hur dessa lärprocesser kan påverka och stimulera elevens utveckling och lärande. LÄS MER