Sökning: "sociological study of childhood"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden sociological study of childhood.

  1. 1. Våldets påverkan på barns delaktighet i umgängesbeslut : En kvalitativ studie med grund i tingsrättens umgängesmål

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Nora Järlid; Lisa Olsson; [2024]
    Nyckelord :Barn; delaktighet; våld; umgängesärenden;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to examine children's participation in contact orders where there is a risk of violence, and to gain an understanding of how the children's opinions emerge and are taken into account in the investigation. The collected data consists of 14 different contact orders where there is a risk of violence, that have been requested from various district courts around Sweden. LÄS MER

  2. 2. Ungdomar i kriminalitet - riskfaktorer som konstruerar ungdomars väg in till kriminalitet : En litteraturstudie som undersöker vilka riskfaktorer som möjligtvis leder till att ungdomar hamnar i kriminalitet, samt hur socialt arbete idag möter ungdomar i kriminalitet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Ilaf Hadi Aziz; Sara Aqil Mohammed; [2024]
    Nyckelord :Attachment Theory; Crime; Juvenile Delinquency; Labeling Theory; Risk Factors; Social Work; Youth; Anknytningsteori; Kriminalitet; Ungdomskriminalitet; Stämplingsteori; Riskfaktorer; Socialt arbete; Ungdomar;

    Sammanfattning : The aim of this study is to understand and identify the different risk factors that lead to juvenile delinquency and how social work interacts with juvenile delinquency. Juvenile delinquency is one of the main prominent discussions in Swedish society. There are a lot of youth today that fall victims to the evergrowing crime rates in Sweden. LÄS MER

  3. 3. Barns fysiska aktiviteter på förskolegården : En kvalitativ studie om barns fysiska möjligheter och begränsningar på förskolegården.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Tegsell; Sofie Svanberg; [2024]
    Nyckelord :Childhood sociology; Children s perspective; Rules; Physical activity; Preschool yard; Barndomssociologi; Barns perspektiv; Regler; Fysisk aktivitet; Förskolegården;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om barns fysiska aktiviteter på förskolegården genom ett närmande av barns perspektiv. Studien är kvalitativ och förhåller sig till ett barndomssociologiskt perspektiv, vilket bland annat innebär att vi har forskat med barnen och inte om dem. LÄS MER

  4. 4. Att lyssna in och ge tillbaka, och dela förundran tillsammans : En intervjustudie om förskollärares erfarenheter av att skapa fysiska miljöer utifrån barns inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Moa Johansson; Caroline Fridholm; [2024]
    Nyckelord :Children s view; children s agency; childhood sociological perspective; being becoming; the importance of the physical environment; influence; interest; curiosity; Reggio Emilia; Barnsyn; barns aktörskap; barndomssociologiskt perspektiv; being becoming; fysiska miljöns betydelse; inflytande; intresse; nyfikenhet; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka de erfarenheter förskollärare beskriver om skapandet av den fysiska miljön i förskolan utifrån barns intressen, nyfikenhet och undersökande i stunden. För att nå vårt valda syfte har vi utgått från följande frågeställningar: Vilka strategier använder förskollärare för att ge barnen inflytande över utformningen av den fysiska miljön i förskolan? Vilka utmaningar lyfter förskollärare att de möter i skapandet av fysiska miljöer i förskolan utifrån barns intresse och undersökande? Vi har valt att utgå från ett barndomssociologiskt perspektiv i studien, vilket inte enbart handlar om kunskapen om barn och barndom utan något som också bör förstås i relation till tid och rum. LÄS MER

  5. 5. ”Smaka. Men jag har gjort det, ändå säger de smaka.” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning av måltidsmiljön, barns delaktighet och autonomi, samt barns uppfattning av sin delaktighet och autonomi vid måltiden i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Michelle Stevens; Marie Storm Falkvåg; [2023]
    Nyckelord :Preschool teacher; Children; Mealtime environment; Participation; Autonomy; Childhood Sociological Perspective; Thematic analysis; Förskollärare; Barn; Måltidsmiljö; Delaktighet; Autonomi; Barndomssociologiskt perspektiv; Tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom intervjuer synliggöra hur förskollärare uppfattar måltidsmiljön, barns delaktighet och autonomi samt hur barn uppfattar sin delaktighet och autonomi vid måltidssituationen i förskolan. Då uppfattningar om delaktighet och autonomi undersöktes utgick vi från det barndomssociologiska perspektivet och eftersom vi ville synliggöra de uttalanden som var mest frekventa och bärande i intervjuerna användes tematisk analys. LÄS MER