Sökning: "specialundervisning i matematik"

Visar resultat 6 - 10 av 44 uppsatser innehållade orden specialundervisning i matematik.

  1. 6. Matematik, matematiikka och matematikk - En jämförande studie om specialpedagogiska yrkesroller och arbete med elever i matematiksvårigheter i Sverige, Finland och Norge

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Gustafsson; Christina Josefsson; Susanne Westin; [2020-01-15]
    Nyckelord :specialpedagogik; specialpedagogiska yrkesroller; speciallärare; specialpedagog; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var först och främst att få en nyanserad bild av det specialpedagogiska arbetet i Sverige, Finland och Norge genom att sätta detta arbete i sin historiska och nutida kontext. Syftet var också att berika den svenska specialpedagogiska traditionen genom att ta del av de specialpedagogiska yrkesrollernas utformning i Finland och Norge. LÄS MER

  2. 7. Speciallärares arbete med elever i matematiksvårigheter : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Irina Bsiso; [2020]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; matematikundervisning; intervju; taluppfattning; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skaffa kunskap genom att undersöka verksamma speciallärares uppfattningar om matematematiksvårigheter och bästa möjliga stöd för elever i matematikssvårigheter. I denna studie har kvalitativ forskningsansats valt som utgångspunkt. Datainsamlingsmetoden i denna studie är en kvalitativ semistrukturerad intervju. LÄS MER

  3. 8. Inkluderad och delaktig, vad betyder det för SUM-elever? : En mikroetnografisk studie om elever i särskilda utbildningsbehovs deltagande i matematikundervisningen.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Amanda Erickson; Amanda Gunnarsson; [2019]
    Nyckelord :Matematik; elever i särskilda utbildningsbehov i matematik; delaktighet och inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med den här empiriska forskningsstudien är att undersöka elever i särskilda utbildningsbehovs deltagande vid special respektive ordinarie matematikundervisning. Studien utgår från tre forskningsfrågor där vi vill nå fördjupad kunskap om hur elever i särskilda utbildningsbehov deltar i specialundervisning, ordinarie undervisning samt hur pedagogerna arbetar med inkludering i deras undervisning för eleverna. LÄS MER

  4. 9. Specialundervisning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Caroline Enterfeldt; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 10. Speciallärares syn på sitt uppdrag och arbete med elever i matematik

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Helen Johansen-Moen; [2019]
    Nyckelord :Specialpedagogiska perspektiv; specialundervisning; yrkesroll; matematiksvårigheter.;

    Sammanfattning : 2008 återinfördes speciallärare som yrkeskategori, fast denna gång i en ny skepnad. Då det finns begränsat med forskning kring de nya speciallärarna ville jag fördjupa mig i hur dagens speciallärare arbetar och hur de ser på sin yrkesroll och sitt arbete med elever i matematik. LÄS MER