Sökning: "specialundervisning i matematik"

Visar resultat 11 - 15 av 44 uppsatser innehållade orden specialundervisning i matematik.

  1. 11. Kan vi räkna med digitaliseringen? : En systematisk litteraturstudie om elever i särskilda utbildningsbehov i matematik och digitala verktygs funktion för deras lärande

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Julia Lundkvist; Elina Bild; [2019]
    Nyckelord :Matematik; svårigheter; behov; digitala verktyg; funktion; specialundervisning;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie inriktar sig på elever i särskilda utbildningsbehov i matematik och syftar till att reda ut ifall ett visst hjälpmedel som pedagogiskt verktyg har vetenskapligt stöd. Mer specifikt ligger fokus på att svara på om det finns vetenskapligt stöd för att använda digitala verktyg som ett medel för lärande för elever i särskilda utbildningsbehov i matematik. LÄS MER

  2. 12. "Det bränns i hjärnan" : om elevers upplevelser av att ha befunnit sig i matematiksvårigheter under sin grundskoletid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ylva Bengtsson; Ulrika Thideman; [2018]
    Nyckelord :elevperspektiv; matematiksvårigheter; matematiskt mindset; specialundervisning; upplevd självförmåga;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie har vi genomfört fokusgruppssintervjuer med elever på gymnasieskolans introduktionsprogram (IM) som ännu inte nått kunskapskraven för matematik i år 9. Syftet med studien är att få en förståelse av hur elever kan uppleva situationen att befinna sig i matematiksvårigheter samt deras syn på grundskolans matematikundervisning. LÄS MER

  3. 13. Specialundervisning för elever i behov av särskilt stöd gällande läsning i matematik : Speciallärares beskrivning av sitt arbete och sina kunskaper.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Karin Ewers Cipranic; Lisette Guldstrand; [2018]
    Nyckelord :special education; mathematical difficulties; reading difficulties; socio-cultural perspective; specialundervisning; matematiksvårigheter; lässvårigheter; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Flertalet elever i behov av stöd i läsning upplever svårigheter i matematik. Speciallärare vet att alla elever ska nå målen, men läroplanen och skollagen ger inga direktiv om hur detta ska genomföras. LÄS MER

  4. 14. Specialundervisning i matematik : Speciallärare och specialpedagogers arbete med elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Hulander; [2018]
    Nyckelord :specialpedagogik; speciallärare; specialmatematik; matematik; lågstadiet;

    Sammanfattning : InledningS peciallärare och specialpedagoger axlar en viktig roll för de elever som har svårigheter i bland annat matematik.  För att förstå hur dessa arbetar och finna framgångsrika metoder följer här en undersökning som berör deras arbetssätt, metoder och perspektiv i matematikundervisningen av elever i årskurserna F-3. LÄS MER

  5. 15. Bedömningsstöd i matematik - vad händer sedan? : Lärares beskrivningar av analys, uppföljning och fortsatt undervisning.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Isabell Johansson; Ulrika Karlsson; [2017]
    Nyckelord :assessment support; assessment; analysis; follow up; teaching; SEN-students; bedömningsstöd; bedömning; analys; uppföljning; undervisning; SUM-elever;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur lärare analyserar, följer upp samt vilka åtgärder som sätts in på individ-, grupp- och organisationsnivå efter att Skolverkets obligatoriska bedömnings-stöd i matematik i årskurs 1-3 genomförts. Fokus har lagts på elever med särskilda utbildningsbehov i matematik (SUM-elever). LÄS MER