Sökning: "SEN-students"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet SEN-students.

  1. 1. Bedömningsstöd i matematik - vad händer sedan? : Lärares beskrivningar av analys, uppföljning och fortsatt undervisning.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Isabell Johansson; Ulrika Karlsson; [2017]
    Nyckelord :assessment support; assessment; analysis; follow up; teaching; SEN-students; bedömningsstöd; bedömning; analys; uppföljning; undervisning; SUM-elever;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur lärare analyserar, följer upp samt vilka åtgärder som sätts in på individ-, grupp- och organisationsnivå efter att Skolverkets obligatoriska bedömnings-stöd i matematik i årskurs 1-3 genomförts. Fokus har lagts på elever med särskilda utbildningsbehov i matematik (SUM-elever). LÄS MER

  2. 2. Delar av det hela : En fallstudie om hur multisensoriskt material påverkar SUM-elevers grundläggande förståelse för bråkräkning.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Malin Valtersson; Anna Strömhag; [2017]
    Nyckelord :Intensive education; rational numbers; multisensory material; NUMICON® and SEN-students.; Intensivundervisning; rationella tal; multisensoriskt material; NUMICON® och SUM-elever.;

    Sammanfattning : Abstrakt Svensk titel: Delar av det hela. En fallstudie om hur multisensoriskt material påverkar SUM-elevers grundläggande förståelse för bråkräkning.   English title: Part of the whole. A case study on how multisensory material affects SEN-students' basic understanding of fractions. LÄS MER

  3. 3. Matematiklyftet, ett lyft för SUM-elever? : En studie om hur den undervisning som förespråkas i Matematiklyftet möter SUM-elevernas särskilda utbildningsbehov i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Bonnedahl Ulrika; Malin Simonsson; [2016]
    Nyckelord :mathematics; math difficulties; number sense; teaching; matematik; matematiksvårigheter; taluppfattning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att utveckla en förståelse för om eller hur den undervisning som förespråkas i Matematiklyftet skapar möjligheter till en ökad måluppfyllelse för SUM-elever (SUM-särskilda utbildningsbehov i matematik)? I studien har en kvalitativ textanalys av innehållet i Matematiklyftets modul ”Taluppfattning och tals användning årskurs 1-3” genomförts för att studera undervisningen och hur den möter SUM-elevernas särskilda utbildningsbehov i matematik. Studien visar att Matematiklyftet förordar en undervisning som i hög grad överensstämmer med forskning om lämplig undervisning för SUM-elever men genom studien har några svagheter identifierats. LÄS MER

  4. 4. "Inte direkt jättetaggad på matte" : En studie om hur elever i särskilda utbildningsbehov i matematik upplever matematikundervisningen

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Lena Erlandsson; [2014]
    Nyckelord :framgångsfaktorer; matematiksvårigheter; matematikundervisning; självkänsla; SUM-elever;

    Sammanfattning : Arbetes utgångspunkt har varit att få mer kunskap om vad som gynnar respektive missgynnar elevers lärande i matematik. Syftet har varit att i ett samtal ta del av SUM-elevers, elever i särskilda utbildningsbehov i matematik, tankar om deras matematikundervisning. LÄS MER

  5. 5. Intensivundervisning – ett multisensoriskt approach : En fallstudie av en SUM-elevs grundläggande taluppfattning under multisensorisk intensivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Linda Berton; [2014]
    Nyckelord :SEN-students in the subject of mathematics; number sense; multi-sensory mathematic; intensive instruction; intervention and NUMICON®.; SUM-elever; taluppfattning; multisensorisk matematik; intensivundervisning; intervention och NUMICON®.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vad som sker i intensivundervisning där en SUM-elev, elev med särskilda utbildningsbehov i matematik, erbjuds multisensorisk undervisning. Vilken utveckling som sker vad gäller elevens taluppfattning, samt olika uttryck för lärande i undervisningsprocessen är också något som studeras. LÄS MER