Sökning: "SEN-students"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet SEN-students.
1. Bedömningsstöd i matematik - vad händer sedan? : Lärares beskrivningar av analys, uppföljning och fortsatt undervisning.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Studien handlar om hur lärare analyserar, följer upp samt vilka åtgärder som sätts in på individ-, grupp- och organisationsnivå efter att Skolverkets obligatoriska bedömnings-stöd i matematik i årskurs 1-3 genomförts. Fokus har lagts på elever med särskilda utbildningsbehov i matematik (SUM-elever). LÄS MER
2. Delar av det hela : En fallstudie om hur multisensoriskt material påverkar SUM-elevers grundläggande förståelse för bråkräkning.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Abstrakt Svensk titel: Delar av det hela. En fallstudie om hur multisensoriskt material påverkar SUM-elevers grundläggande förståelse för bråkräkning. English title: Part of the whole. A case study on how multisensory material affects SEN-students' basic understanding of fractions. LÄS MER
3. Matematiklyftet, ett lyft för SUM-elever? : En studie om hur den undervisning som förespråkas i Matematiklyftet möter SUM-elevernas särskilda utbildningsbehov i matematik.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att utveckla en förståelse för om eller hur den undervisning som förespråkas i Matematiklyftet skapar möjligheter till en ökad måluppfyllelse för SUM-elever (SUM-särskilda utbildningsbehov i matematik)? I studien har en kvalitativ textanalys av innehållet i Matematiklyftets modul ”Taluppfattning och tals användning årskurs 1-3” genomförts för att studera undervisningen och hur den möter SUM-elevernas särskilda utbildningsbehov i matematik. Studien visar att Matematiklyftet förordar en undervisning som i hög grad överensstämmer med forskning om lämplig undervisning för SUM-elever men genom studien har några svagheter identifierats. LÄS MER
4. "Inte direkt jättetaggad på matte" : En studie om hur elever i särskilda utbildningsbehov i matematik upplever matematikundervisningen
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : Arbetes utgångspunkt har varit att få mer kunskap om vad som gynnar respektive missgynnar elevers lärande i matematik. Syftet har varit att i ett samtal ta del av SUM-elevers, elever i särskilda utbildningsbehov i matematik, tankar om deras matematikundervisning. LÄS MER
5. Intensivundervisning – ett multisensoriskt approach : En fallstudie av en SUM-elevs grundläggande taluppfattning under multisensorisk intensivundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : I denna studie undersöks vad som sker i intensivundervisning där en SUM-elev, elev med särskilda utbildningsbehov i matematik, erbjuds multisensorisk undervisning. Vilken utveckling som sker vad gäller elevens taluppfattning, samt olika uttryck för lärande i undervisningsprocessen är också något som studeras. LÄS MER