Sökning: "specialundervisning i matematik"

Visar resultat 21 - 25 av 44 uppsatser innehållade orden specialundervisning i matematik.

  1. 21. "Som ett dubbelpar i tennis" : En studie i hur samarbetet mellan speciallärare och ämneslärare kan se ut på en högstadieskola med en inkluderande specialundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Karin Weidmert; Kristina Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Cooperation; complementary competences; special education teacher; subject teacher; special education; Samarbete; komplementära kompetenser; speciallärare; ämneslärare; inkluderande specialundervisning;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur samarbetet mellan speciallärare och ämneslärare kan se ut i matematik- respektive språk-, läs- och skrivutveckling på en högstadieskola med en inkluderande specialundervisning samt hur man bäst kan utnyttja de båda yrkesgruppernas komplementära kompetenser. Som metod för datainsamling gjordes observationer på lektioner där speciallärare och ämneslärare samarbetade. LÄS MER

  2. 22. Intensivundervisning i grupp i ämnet matematik : En fallstudie i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linda Hellsén; [2015]
    Nyckelord :Specialundervisning; inlärningssvårigheter; intensivundervisning; gruppundervisning;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna fallstudie är att titta närmare på en elevgrupp ochderas gemensamma kunskapsutveckling, men även om deras attityd till matematik harförändrats efter intensivundervisningen. Studien har även undersökt elevernasinställning till att arbeta intensivt med matematik, och fokus har legat på att se omeleverna utvecklas i ämnet. LÄS MER

  3. 23. Mathematics Recovery Programme : en aktionsstudie i tidiga insatsers betydelse för elevers aritmetiska förståelse

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Eriksson Annika; Jeppsson Boel; [2014]
    Nyckelord :Aritmetik; elever i matematiksvårigheter; Mathematics Recovery Programme MRP ; specialundervisning; tidiga riktade insatser;

    Sammanfattning : Syftet med följande rapport är att ta reda på om och hur elevers aritmetiska och numeriska förmågor utvecklas med hjälp av Mathematics Recovery Programme (MRP), Wright et al (2000). För att kunna besvara syftesfrågan har fyra elever undervisats enskilt under en sjuveckorsperiod i enlighet med detta program. LÄS MER

  4. 24. "Få med sig alla på tåget" : - Lärares syn på inkluderande matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Patricia Jacobson; Maria Borgbrant; [2012]
    Nyckelord :Inkludering; individualisering; matematiklärare; matematikundervisning och differentiering;

    Sammanfattning : Denna studie har behandlat lärares syn på inkluderande undervisning i matematik. Studien genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med sex matematiklärare i år 1-6 för att ta reda på hur lärarna anpassar undervisningen efter elevers olika förutsättningar samt vad de ser för hinder och möjligheter med inkluderande undervisning. LÄS MER

  5. 25. Strukturerad intensivundervisning i aritmetik : - en studie med ett inkluderande perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Susanne Lantz; [2012]
    Nyckelord :inclusion; structured teaching; arithmetic; procedural fluency; intensive training; inkludering; strukturerad undervisning; aritmetik; automatisering; intensivundervisning;

    Sammanfattning : Specialundervisning och nivågruppering i matematik har inte så stor effekt (Bentley & Bentley, 2011; Giota & Emanuelsson, 2011) och vår skollag (2010:800) gör gällande att undervisningen ska ske inom klassens ram. Med detta som utgångspunkt designades denna studie. Studien genomfördes med 21 elever i år två under nitton lektioner. LÄS MER