Sökning: "spelelement"

Visar resultat 21 - 25 av 82 uppsatser innehållade ordet spelelement.

  1. 21. Spelar spelelement någon roll? en kvantitativ undersökning på spelifiering i träningsapplikationer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Gustav Bengtsson; Karl Fargo; [2022]
    Nyckelord :Technology and Engineering;

    Sammanfattning : En kvantitativ studie som undersöker olika spelelement inom träningsapplikationer i syftet att skapa en kartläggning över spelelementen. Med bakgrund mot tidigare forskning kring spelifiering och motivation har vi skapat en undersökningsmodell som används för att designa en enkätundersökning. LÄS MER

  2. 22. Effektiv inlärning genom spel : Att fostra internaliserad motivation med speldesign

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Simon Hansson; [2022]
    Nyckelord :Serious games; gamification; motivation; inlärning;

    Sammanfattning : För att nå bra inlärningsresultat visar tidigare forskning på vikten av internaliserad motivation. När det kommer till att använda spel som inlärningsverktyg kommer detta huvudsakligen i två former. Antingen genom fullskaliga spel – serious games – eller genom traditionella läromedel som förgylls med spelelement – gamification. LÄS MER

  3. 23. Mobilapplikation för underlättad organisering av sociala nätverk

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Lucas Berg; Eduarda Naida; Michaela Nordness; Carl Sundqvist; Emmy Svensson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I det rådande informationssamhället kan en individ uppleva svårigheter med att organisera sitt kontaktnät. På grund av begränsningarna av det mänskliga minnet, kan en del personlig information om var och en av dessa kontakter glömmas bort. LÄS MER

  4. 24. Gamification på gymmet: Lärdomar från ett spelifierat gymmedlemskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Tiger Friberg; Alexandra Rajkovic; [2022]
    Nyckelord :gamification; träning; gym; motivation; spelifiering; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Gamification, användningen av spelelement i icke-spelrelaterade system, har blivit ett vanligt sätt att försöka påverka systemanvändares beteende och motivation, och så även inom gym- och träningsområdet. Många implementeringar av gamification inom dessa kategorier görs dock utan eftertanke eller anpassning till målgrupp och användningsområde. LÄS MER

  5. 25. "Vad händer sedan?" : En studie om narrativets motivationseffekt i seriösa spel

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Petter Ekedahl; Melanie Deuretzbacher; [2022]
    Nyckelord :Gamification; Narrative; Game-based learning; Motivation; Learning; Programming; Spelifiering; Narrative; Spelbaserat lärande; Motivation; Inlärning; Programmering;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker huruvida narrativet har en motivationsökande effekt i spelifierade läroapplikationer. Studien genomförs med en deduktiv ansats, med vissa inslag av en induktiv analysmetod, med syftet om att redogöra för narrativets påverkan på studenters motivationsnivå i seriösa spel. LÄS MER