Sökning: "spelelement"

Visar resultat 26 - 30 av 82 uppsatser innehållade ordet spelelement.

  1. 26. Designing for Replayability : Designing a game with a simple gameplay loop for the purpose of being replayable

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Nicolas Hammar; Jonathan Persson; [2022]
    Nyckelord :video games; game development; game design; replayability; replay value; synergy; meaningful choices;

    Sammanfattning : Replayability in games is important to many players as it increases the amount of play time they get out of a game for the price they paid, which is why it is interesting to know how replayability can be promoted in games with simple mechanics. Previous research has categorised what motivates players to play a game again, as aspects of replayability. LÄS MER

  2. 27. För- och nackdelar med Gamification inom utbildning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :William Stenmark; Sebastiano Bäcklund Lanternone; [2021]
    Nyckelord :Gamification; Motivation; Education; Gamification; Spelifiering; Motivation; Utbildning;

    Sammanfattning : Gamification handlar om att motivera människor till att genomföra uppgifter med hjälp av spelelement i en icke-spelkontext. Användningen av Gamification blir allt vanligare på arbetsplatsen, under träning och inom utbildningen. Forskningen som inriktar sig på Gamification inom utbildning ökar snabbt, men resultaten verkar variera. LÄS MER

  3. 28. Effekterna av självövervakning med implementerat spelifiering : en kvalitativ studie om hur emblem och schemalagd spelifiering designimplementerat i hälsoapplikationer påverkar unga vuxna i självövervakning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :V. Pham; J.B. Zacharoff; [2021]
    Nyckelord :Spelifiering; design; emblem; schemalagd; självövervakning; beteende; upplevelse;

    Sammanfattning : Denna studie är avsedd att följa vidare på forskning av Schmidt-Krapelin, Touissant, Thiebes,Hamari & Sunyaen (2020) och Hallifax, Serna, Marty, Lavoué & Lavoué (2020) som hardiskuterat spelifiering design i hälsoapplikationer. I deras studier har spelifiering design,specifikt emblem och schemalagd spelifiering design, inte presenterats i en specifik kontext. LÄS MER

  4. 29. Legible Ledges : Evaluating the Consistency of Visual Cues for Climbable Gameplay Elements

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Lucas Chang; Daniel Michaneck; [2021]
    Nyckelord :climbable gameplay elements; visual cues; ledges; climbing; video games; adventure games; action-adventure games; player character; klättringsbara spelelement; visuella signaler; avsatser; klättring; dataspel; äventyrsspel; action-äventyrsspel; spelarkaraktär;

    Sammanfattning : Climbing in video games is a game mechanic that, after the introduction of three-dimensional movement, became more and more common and extended the movement options of the player character. Climbing, as used in this thesis, is a very specific action that can only be performed by interacting with a climbable gameplay element in the game world. LÄS MER

  5. 30. Gamification for public transportation - Improving attractiveness with interactive game elements

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Henrik Olofsson; [2021]
    Nyckelord :Gamification; game elements; public transportation; mobile application; Spelifiering; kollektivtrafik; kollektivtrafiken; spel-element; spelelement; mobil applikation;

    Sammanfattning : During the last year and a half the Sars-Cov-2 virus has affected the world in many different ways. One of the things that Sars-Cov-2 has had an effect on, is the amount of travelers. Kalmar Länstrafik, the authority responsible for public transportation, has noticed a decline of travelers during the last year. LÄS MER