Sökning: "spelelement"

Visar resultat 31 - 35 av 82 uppsatser innehållade ordet spelelement.

  1. 31. Spelifiering och matsvinn : En kvalitativ undersökning om spelelement som kan reducera matsvinn

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Jim Lind; Lingegård Axel; [2021]
    Nyckelord :Gamification; game elements; Octalysis; core drive; food waste; Spelifiering; spelelement; Octalysis; kärndriv; matsvinn;

    Sammanfattning : To counteract the climate crisis and the environmental changes that come with it, gamified systems can be implemented. Studies show that food waste is a major contributing factor to the climate crisis, and that the largest proportion of food waste occurs in households. LÄS MER

  2. 32. Gamification inom vården : att använda spel för lärande

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för informatik

    Författare :Johanna Tjus; Pontus Thompson; [2021]
    Nyckelord :Gamification; healthcare; learning; SIP; Gamification; vård; lärande; SIP;

    Sammanfattning : This study explores a learning tool that uses gamification. Gamification refers to the act of using game elements for a process that is not typically related to gaming, for the purpose to enhance engagement and motivation of the user. LÄS MER

  3. 33. Applying Gamification to a Mobile Application to Motivate Children to Learn Math

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Emma Johansson; [2021]
    Nyckelord :Technology-Enhanced Learning TEL ; Education; Gamification; Mobile Applications; Mathematics; Case Study; Conceptual Design.;

    Sammanfattning : Understanding math is an important part of school, yet it is a common source of anxiety as many children find the subject difficult to grasp. One approach to encourage children to learn math is to implement game elements (gamification) in technology-enhanced learning (TEL) systems. LÄS MER

  4. 34. Spelifiering av kulturarv : En kvalitativ studie om att skapa engagemang kring Sveriges kulturarv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Jadelius Emil; Svensson Rasmus; [2021]
    Nyckelord :Cultural heritage; Gamification; Fogg s Behavior Model FBM ; Location-based applications; User-Centered Design; Kulturarv; Spelifiering; Foggs beteendemodell FBM ; Platsbaserade applikationer; Användarcentrerad design;

    Sammanfattning : Introduktion: Besöksnäringen är en växande sektor i Sverige, där kulturarv utgör en central del för att förmå skapa attraktiva besöksmål. Trots detta finns det fortfarande många kulturarv som inte synliggörs och därmed förblir outnyttjade resurser för städer och landsbygd. LÄS MER

  5. 35. Upp och rör på dig : Hur påverkar spelelement olika individers motivation till fysisk aktivitet?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Johanna Ekenberg; Emelie Lång; [2021]
    Nyckelord :fitness; gamification; spelifiering; träning;

    Sammanfattning : In the modern and digitized Swedish society of today, many people live comfortably, not having to do a lot of physical activity. This has led to a decline in public health. LÄS MER