Sökning: "spelscen"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet spelscen.

  1. 1. LOW POLY I 3D GRAFISK MILJÖ : En studie om Low Poly acceptans och upplevelse av spelare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sara Linnér; [2023]
    Nyckelord :Low Poly; Game Graphic; Spelgrafik; 3D Design;

    Sammanfattning : Frågeställningen för denna studie; Vad är det som ger Low Poly tillräcklig attraktionskraft i spel för att spelaren ska vilja stanna kvar i miljön och utföra spelmoment och vilja spela vidare? Detta är en digitalt utförd kvantitativ studie, baserad på en spelscen skapad i Low Polygrafik, föreställande en tidlöst utformad sushibar. Teststimuli var bilder från den skapade scenen. LÄS MER

  2. 2. Colours and context : A study on how colour expectations change depending on the narrative context

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Klara Pranke; Theodor Jensen; [2022]
    Nyckelord :Colour; psychology; association; narrative; games.; Färg; Psykologi; association; narrativ; spel;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to research what effect a game narrative can have on players’ colour expectations in a game scene. To answer the proposed research question a practical experiment was conducted. LÄS MER

  3. 3. Att upptäcka dolda objekt i spel : En undersökning av occlusion culling och dess påverkan i spelscener

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jakob Eriksson; [2017]
    Nyckelord :occlusion culling; occluders; unity; spelscen;

    Sammanfattning : Att detektera och eliminera dolda ytor är viktigt när grafiska applikationer blir mer komplexa och detaljerade. En teknik som används till det är occlusion culling och olika typer av algoritmer har tagits fram för att möjliggöra den tekniken. Occlusion culling innebär att hitta objekt som har stor potential att dölja delar av en scen. LÄS MER

  4. 4. Scenografi, min käre Watson! : En studie i scenografiska teknikers påverkan på spelare

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Victor Blomqvist Ankarberg; Rasmus Hillberg; [2014]
    Nyckelord :Graphic; Video Games; Environment; Storytelling; Visual Narrative; semi-structured interview; qualitative; Grafik; Spel; Miljö; Berättande; Visuellt Narrativ; semi-strukturerad intervju; kvalitativ;

    Sammanfattning : This study explores Environmental Storytelling techniques and whether these can beused in combination with each other to lead a player through a game scene in aspecific pattern, affect the player’s narrative and exploratory view and explorewhether Self-paced Exploration can be combined with these techniques.It is a qualitative study conducted by six gaming sessions with accompanyinginterviews in which six people get to play one of three versions of the same gamescene. LÄS MER

  5. 5. Mise-en-scène som hjälp vid pussel/problemlösning i äventyrsspel : En studie i hur en åskådare kan styras mot förutbestämda nyckelpositioner i en spelscen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Martin Jonsson; [2010]
    Nyckelord :Mise-en-scène; affordance; äventyr och pusselspel;

    Sammanfattning : Att förmedla information till spelare som skall hjälpa dem att förstå syftet med en spelscen är vad detta arbete handlar om. Detta är ett arbete som gått ut på att undersöka hur tidigare beprövade metoder ifrån filmbranschen och Mise-en-scène kan användas för att fånga åskådares uppmärksamhet. LÄS MER