Sökning: "spelskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet spelskapande.

  1. 1. Game Over? : En kvalitativ undersökning gällande kommunikationsproblemmellan speldesigners och ljuddesigners

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Diego Chumpitaz Chavez; [2021]
    Nyckelord :Kunskap; tyst kunskap; disciplin; kommunikation; projektstyrning; speldesigner; ljuddesigner.;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med denna undersökning är att bidra med en förståelse kringpotentiella kommunikationsproblem under processen av ett spelskapande mellanspeldesigners och ljuddesigners. Detta fullföljdes genom kvalitativa djupintervjuer medhjälp av en halvstrukturerad metod och vissa tillägg av mina egna upplevelser, medandra ord en autoetnografi. LÄS MER

  2. 2. Designers bemötande av spelarens förväntningar : Interaktion

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Isac Estemyr; Johan Fredrik Karén; [2021]
    Nyckelord :Values; Player Expectations; Virtual Reality; Perceived Reality; Game Design; Presence; Värderingar; spelarens förväntningar; virtuell verklighet; upplevd verklighet; speldesign; presence;

    Sammanfattning : Denna artikel undersöker hur förväntningarna hos spelaren inför en upplevelse påverkar dennes subjektiva upplevelse med ett verk. Genom självutvärdering från spelare påvisar undersökningen kopplingen mellan förväntningar och upplevd upplevelse genom den tillhörande gestaltnings designkontext. LÄS MER

  3. 3. Grafiskt användargränssnitt i spel : Hur grafisk design kan gestalta ett spel om spelskapande

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jessica Algotsson; Emma Borup; [2020]
    Nyckelord :grafisk användargränssnitt; participativ design; interaktiv design; användbarhet; spel;

    Sammanfattning : This Bachelor Thesis explored the potentials with graphic user interfaces through the methods participatory design, usability and pluralistic usability walkthrough in order to create a graphic user interface that provides the opportunity to teach a younger audience as well as an older generation about video game creation. In the first online survey, potential users were given instructions to draw a scenario. LÄS MER

  4. 4. Informationsbeteende i spelskapande : En fallstudie av Paradox Interactive

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Martin Schlegel; [2017]
    Nyckelord :Historical games; archives; libraries; museums; information behaviour; information gathering; availability; in-formation sources; Historiska spel; arkiv; bibliotek; museer; informationsbeteende informationssökning; tillgänglighet; informa-tionskällor;

    Sammanfattning : This thesis focuses on Paradox Interactive's information seeking as a process in the construction of historical computer games. The study is collecting data through a series of interviews with two professional groups: Content designers and 3D graphics. LÄS MER

  5. 5. Spelskapande men en komponentbaserad arbetsprocess

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för planering och mediedesign

    Författare :Adam Westman; Jonas Chanasima Gransing; Mikael Palm; Tommie Malmgren; [2011]
    Nyckelord :Arbetsmetod; spelutveckling; komponentbaserad arbetsprocess; Modellering; Animering; Programmering; Leveldesign.;

    Sammanfattning : Syftet med detta kandidatarbete är att testa en arbetsmetod som skiljer sig ifrån det en mindre grupp i vanliga fall använder sig av: en komponentbaserad arbetsprocess för att utforska och sammanställa arbetserfarenheten med den komponentbaserade arbetsmetoden, utvecklar vi därför ett digitalt spel. ... LÄS MER