Sökning: "spontana aktiviteter"
Visar resultat 1 - 5 av 138 uppsatser innehållade orden spontana aktiviteter.
1. Matematiskt lärande för de yngsta barnen i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar om hur de undervisar matematik för de yngsta barnen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare undervisar matematik för de yngsta barnen. Studiens metodval baserades på en kvalitativ undersökning genom att intervjua åtta förskollärare och använda en semistrukturerad intervju. Den teoretiska utgångspunkten är Bishops sex matematiska aktiviteter. LÄS MER
2. ”Ramarna blev för begränsande” : Förskollärares perspektiv på kreativitet före och efter Läroplanen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med den här studien var att genom ett nu och då perspektiv analysera hur förskollärare utbildade före och efter läroplanen resonerar kring begreppet kreativitet och vilken plats den har i förskolan. För att närma sig detta intervjuade författaren tre förskollärare som fick sin utbildning på 70 och 80-talet, före läroplanen, samt tre förskollärare utbildade mellan 2008–2022, efter läroplanen. LÄS MER
3. Planerad och spontan matematikundervisning i förskolan : en kvalitativ studie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning I studien undersöks matematikundervisning i förskolan. Bakgrunden till ämnet är att undersökningar har visat att barn i skolan har bristande kunskaper inom matematik, vilket kan vara ett resultat av bristande matematikundervisning i förskolan. LÄS MER
4. Matematik i spontana aktiviteter : -
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärarnas syn i arbetet med matematik i spontana aktiviteter i förskolan. Intresset för studiens grundtanke väcktes under vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) där vi la märke till att spontana aktiviteter med matematiskt innehåll sällan förekommer. LÄS MER
5. UNDERVISNING UTOMHUS? : -förskolans förhållningssätt till utomhusundervisning!
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Studien tar sin utgångpunkt i hur förskolans utomhusundervisning planeras och verkställs, och bildar kunskap om hur förskolans undervisning anpassas i de syften som finns i utomhusvistelsen. I studien visar informanternas beskrivningar att den dagliga utevistelsen på förskolegården innehåller en liten del av undervisning som är riktad mot specifika läroplansmål. LÄS MER