Sökning: "språk och identitetsskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade orden språk och identitetsskapande.

  1. 1. Mötet med det mångkulturella klassrummet i SO-undervisningen : En litteraturstudie om utmaningar i SO-undervisningen och metoder som kan användas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kia Flöistrup; Emilia Jeppsson; Evelina Persson; [2023]
    Nyckelord :mångkulturellt klassrum; SO-undervisning; undervisningsmetoder; utmaningar;

    Sammanfattning : Vi lever idag i ett samhälle som präglas av mångkultur, ett samhälle där vi konstant stöter på olika kulturer, bakgrunder och språk. Skolan blir i många fall en mötesplats för denna mångkultur, och med sig för den några utmaningar i lärarens undervisning. LÄS MER

  2. 2. Politisk språk och identitetsskapande. En kritisk diskursanalys av politiska uttalanden om syriska och ukrainska flyktingar.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Heini Miettinen; [2023]
    Nyckelord :Identity Construction; Ukrainian refugees; Syrian refugees; Postcolonial; Critical Discourse Analysis;

    Sammanfattning : The war in Ukraine has led to the displacement of millions of Ukrainians. Refugee policy hasalways been hotly debated and the Swedish political debate has been divided since Swedenhas received refugees from a lot of war-torn countries. Previous research has shown thatrefugees from different parts of the world are portrayed in different terms. LÄS MER

  3. 3. Visuell litteracitet i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Hannes Svensson; [2023]
    Nyckelord :arts education; color; colour; visual literacy; visual competence; color theory; Bildlärare; Bildundervisning; Färg; Färglära; Visuell kompetens; Visuell litteracitet;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt fokuserar på innebörden av visuell litteracitet i bildämnet. Teman som behandlas är synen på visuell litteracitet och dess relation till visuell kompetens, dess kvalitéer samt hur det kan läras ut. LÄS MER

  4. 4. Legitimeringar av författarurval : En läromedelsanalys av tre läromedel i svenska 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kajsa Helleskog; Saga Hamid; [2023]
    Nyckelord :gymnasiet; identifikation; igenkänning; kritisk diskursanalys; legitimering; litteratururval; läromedel; läromedelsanalys; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att skapa kunskap om hur representativt litteratururvalet är och vilka författare som inkluderas i läromedel i svenska 2. Vi analyserar hur författarna framställs och hur inkluderandet av dem legitimeras. LÄS MER

  5. 5. Skapa en arena för gemenskap : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares strategier för barns inkludering i den sociala gemenskapen på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Emelie Klinth; Clara Hansson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; social gemenskap; inkludering; strategier; arbetsmetoder; förhållningssätt; barns perspektiv; barnperspektiv; intervju;

    Sammanfattning : Bakgrund:Pedagogers ledarskap är viktigt i arbetet med att barn ska känna sig inkluderade i den sociala gemenskapen och i barns identitetsskapande. Barnen ska under sin förskolevistelse ges möjlighet till att känna trygghet, utvecklas och samspela tillsammans med andra vilket är något som både Läroplan för förskolan (Lpfö18, 2018) och Skollagen (SFS 2010:800) lyfter. LÄS MER