Sökning: "språk och klass skillnad"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden språk och klass skillnad.

  1. 1. Språklig variation i klassrummet : En intervju- och observationsstudie av språklig variation som undervisningsmoment i svenska på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Klara Lundberg; [2023]
    Nyckelord :språklig variation; svenskundervisning; legitimeringsanalys; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur en lärare i svenska ser på området språklig variation, samt vad eleverna väljer att ta upp när de genomför en gruppredovisning i ämnet utifrån svensklärarens instruktioner. Detta görs via en intervju med en svensklärare och en klassrumsobservation då lärarens klass genomför muntliga gruppresentationer, samt genom en analys av den uppgiftsinstruktion eleverna gavs inför sina presentationer. LÄS MER

  2. 2. BERT Language Modelling on Network Log Data for Generalized Unsupervised Intrusion Detection

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Fynn van Westen; [2022]
    Nyckelord :BERT; Language-Modelling; Cyber-Security; Intrusion-Detection; NLP; Anomaly-Detection; One-Class-Classification; BERT; språkmodellering; cybersäkerhet; intrångsdetektering; NLP; anomalidetektering; en-klass-klassificering;

    Sammanfattning : Intrusion detection is the most prominent topic of modern computer network security. The potential attack surface is growing exponentially every year. To cope with the amounts of data which accrue, automated methods for detecting undesired network activity are the only feasible solution. LÄS MER

  3. 3. LA MOTIVATION DES APPRENANTS SUÉDOIS POUR L’APPRENTISSAGE D’UNE TROISIÈME LANGUE Une étude des conceptions du français des élèves suédois de la 5ème année

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Irene Andersson; [2020-12-17]
    Nyckelord :Franska; L3; motivation; conceptions; langue étrangère;

    Sammanfattning : Cette étude a pour but d’examiner la motivation des élèves suédois en 5ème année pour l’apprentissage d’une troisième langue, surtout pour le français. Les avis et les conceptions des élèves en 5ème année, c’est-à-dire avant le début des études, n’ont pas, à notre connaissance, été examinés auparavant. LÄS MER

  4. 4. ”Det behöver inte vara så komplicerat” - Specialläraren som brygga mellan teori och praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Heinervall Bondesson; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkighet; skolframgång; speciallärare; sårbarhet; transspråkande;

    Sammanfattning : Nyanlända och flerspråkiga elever är en grupp som missgynnas av att flerspråkighet inte lyfts in som en resurs i undervisningen och att de inte möter ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i tillräcklig utsträckning. Syftet med studien är att som speciallärare inom språk-, läs och skrivutveckling genomföra en intervention med mål att utveckla undervisningen tillsammans med två ämneslärare på ett sätt som ger eleverna möjlighet att använda ett pedagogiskt transspråkande som en resurs i sin språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  5. 5. "Blir jag verkligen inkluderad?" : En kvalitativ studie om hur nyanlända elever inkluderas i den svenska skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alice Strömberg; Malin Almqvist; [2017]
    Nyckelord :Nyanlända elever; förberedelseklass; inkludering;

    Sammanfattning : Studiens syfte med studien är att undersöka hur några pedagoger ser på undervisningen i förberedelseklass och hur övergången till ordinarie klass bedrivs. Syftet är även att undersöka hur några pedagoger arbetar med att inkludera de nyanlända eleverna i lärandemiljön, samt om det upplevs finnas några kunskapsmässiga och sociala skillnader mellan nyanlända pojkar och flickor. LÄS MER