Sökning: "språket som handling"

Visar resultat 11 - 15 av 70 uppsatser innehållade orden språket som handling.

  1. 11. Tyst kunskap i socialt arbete : handling för hopp och hävstång (eller att få syn på kunskap genom upptäcktsfärder kors och tvärs)

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Edith Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Tacit knowledge; Social work; The tacit dimension; Practical knowledge; Reflection; Social work practice; Reflective practitioner; Implicit knowledge; Tyst kunskap; Socialt arbete; Den tysta dimensionen; Praktisk kunskap; Reflektion; Reflekterande praxis; Reflekterande praktiker; Implicit kunskap;

    Sammanfattning : Begreppet tyst kunskap är centralt i uppsatsen och utgår från Polanyis förståelse att vi kan veta mer än vi kan säga. Syftet med uppsatsen är att utforska begreppet tyst kunskap med utgångspunkt i Polanyis teori om tyst kunskap. LÄS MER

  2. 12. Barn- och ungdomslitteratur som utgångspunkt i arbete med värdegrundsfrågor. : Den didaktiska potentialen i fem utvalda mellanåldersböcker utgivna 2010­–2020.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Helena Åkesson; [2021]
    Nyckelord :Value-based work; didactic potential; children’s books; values education; Värdegrundsarbete; didaktisk potential; barnlitteratur; värdepedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturanalys är att undersöka vilken didaktisk potential det finns att använda nyskriven barn- och ungdomslitteratur som utgångspunkt i skolans värdegrundsarbete.  För att undersöka detta studeras fem utvalda mellanåldersböcker som riktar sig främst till barn i årskurs 4–6. LÄS MER

  3. 13. ”DE SKREK OCH HADE SIG!” En konstruktionsgrammatisk undersökning av [VERBA och HA SIG]

    L2-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Evelina Svensson; [2020-11-19]
    Nyckelord :konstruktionsgrammatik; konstruktion; korpusundersökning; verba och ha sig;

    Sammanfattning : Denna uppsats har med hjälp av Språkbankens korupsverktyg KORP, gjort en konstruktionsgrammatisk undersökning av konstruktionen [VERBA och HA SIG]. Genom att fastställa konstruktionens funktion, betydelse och variation var syftet med denna uppsats att kartlägga konstruktionens användning i språket. LÄS MER

  4. 14. ”Är det rätt?” Klassrumsinteraktion och positionering mellan vuxna L2-inlärare i en svenska som främmandespråkskontext

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Yvonne Kölling; [2020-02-17]
    Nyckelord :L2-klassrumsinteraktion; peer interaction; svenska som främmandespråk; reparationer; positionering; samtalsanalys;

    Sammanfattning : For foreign language learners, possibilities of interaction in the L2 often are very restricted in everyday life. Classroom interaction between learners (peer interaction) plays therefore an important role in foreign language learning, especially in case of relatively small languages as Swedish. LÄS MER

  5. 15. Tal och gesters samverkan i undervisningen : En empirisk studie på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Carina Arvidsson; [2020]
    Nyckelord :iconic gestures; metaphoric gestures; deictic gestures; beat gesture; primary school; ikoniska gester; metaforiska gester; deiktiska gester; rytmiska gester; lågstadium;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka sambandet mellan tal och gester utifrån lärares resonemang och språkbruk i klassrummet. Studien utgår från ett förkroppsligande perspektiv där begreppen deiktiska gester, metaforiska gester, ikoniska gester och rytmiska gester återfinns. LÄS MER