Sökning: "språket som handling"

Visar resultat 21 - 25 av 70 uppsatser innehållade orden språket som handling.

  1. 21. Beyond romantic love – an analysis of how the dilemma of closeness vs. autonomy is handled in relationship anarchy discourse

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Ricardo Guillén; [2019]
    Nyckelord :relationship anarchy; paradigm; discourse analysis; love; closeness; autonomy; Social Sciences;

    Sammanfattning : In recent years, romantic love has been problematized and questioned by sociologists and activists. Part of this questioning comes from relationship anarchy, a phenomenon which can be described partly as a critical school of social philosophy, partly as a comparably small-sized social movement. LÄS MER

  2. 22. Jag, vi, dem och de med psykisk ohälsa - Förskollärares berättelser om psykisk ohälsa bland barn utifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Hagström; [2018]
    Nyckelord :Diskurs; Diskursanalys; Förskola; Förskollärare; Positionering av subjekt; Psykisk ohälsa bland barn; Social konstruktion; Socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa bland barn har ökat i Sverige, men vad psykisk ohälsa är kan ses beroende av vilken bild av psykisk ohälsa som är rådande i en speciell kontext. Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares berättelser om psykisk ohälsa bland barn. LÄS MER

  3. 23. Vardagsteknik i förskolan : Förskolepedagogers upplevelser av barns lärande i vardagsteknik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fanny Svensson; Pernilla Strömberg; [2018]
    Nyckelord :Förskola; teknik; vardagsteknik; pedagogers upplevelser; barns lärande;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att beskriva förskolepedagogers upplevelser av fenomenet barns lärande i vardagsteknik i förskolan. Då vi ville närma oss varje individs perspektiv och beskriva deras upplevelser, valde vi att utgå från fenomenologi som vetenskapsteoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  4. 24. Forging discourse : språk som handling i konstskolepedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Maria Bergfalk; [2018]
    Nyckelord :Konstskola; Pedagogik; Diskurs; Konstskolepedagogik;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöker jag samtida pedagogik på konstskolor i syfte att närma mig konstskolepedagogiken som begrepp. Begreppet är inte vedertaget och i generell mening inte tydligare i sin gestalt än att det är pedagogiken som bedrivs på konstskolor. Därför blir studien även ett explorativt försök till begreppsliggörande. LÄS MER

  5. 25. Åtgärdsprogram - formulering och ansvar

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Alexis; Helena Fernström; [2018]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; ansvarsfördelning; läs- och skrivsvårigheter; socioekonomiska skillnader; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragMed det här arbetet vill vi betona vikten av att de läs- och skrivmetoder som skrivs in i åtgärdsprogrammen ska vara adekvata åtgärder och att dessa inte görs slentrianmässigt. För att styrka elevens rättigheter bör åtgärdsprogram formuleras på likvärdigt sätt oberoende av vilken skola hen går i. LÄS MER