Sökning: "språkinlärning metoder"

Visar resultat 6 - 10 av 79 uppsatser innehållade orden språkinlärning metoder.

  1. 6. Språkutveckling i förskolan : En studie om förskollärares erfarenheter av att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Masoume Nazari; Ashrafsadat Riazy; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; flerspråkiga barn; förhållningssätt; förskola; förskollärare; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur förskollärare aktivt arbetar för att främja språkutvecklingen i svenska hos flerspråkiga barn. Studiens frågeställningar grundas i ett sociokulturellt perspektiv, fokuserade på förskolan som en social miljö där interaktion och kulturella verktyg är nyckelkomponenter för att stödja barnens lärande och språkutveckling. LÄS MER

  2. 7. Mispronunciation Detection with SpeechBlender Data Augmentation Pipeline

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Yassine Elkheir; [2023]
    Nyckelord :Computer-assisted pronunciation training CAPT ; Automatic Speech Recognition ASR ; Mispronunciation Detection MD and Data Augmentation; Datorstödd uttalsträning CAPT ; automatisk taligenkänning ASR ; upptäckt av felaktigt uttal MD och dataförstärkning;

    Sammanfattning : The rise of multilingualism has fueled the demand for computer-assisted pronunciation training (CAPT) systems for language learning, CAPT systems make use of speech technology advancements and offer features such as learner assessment and curriculum management. Mispronunciation detection (MD) is a crucial aspect of CAPT, aimed at identifying and correcting mispronunciations in second language learners’ speech. LÄS MER

  3. 8. MÄTNING OCH JÄMFÖRELSE AV DUOLINGOS OCH RENSHUUS FÖRMÅGA ATT LÄRA UT JAPANSKA : En kvantitativ studie som genom självbedömning jämför två olika språkinlärningsappars metoder för att lära ut japanska

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Erik Hellström; Max Björk; [2023]
    Nyckelord :Språkinlärning; gamification; japanska; Duolingo; Renshuu; CEFR;

    Sammanfattning : Det finns flera olika appar ute på marknaden för att lära sig japanska. Flera av dessa använder sig av olika typer av gamification för att behålla användarnas intresse så de lär sig mer. Duolingo är den största av alla dessa appar, men det finns även nyare appar med andra inlärningsmetoder. LÄS MER

  4. 9. Att stötta och bedöma elever med talängslan : Lärares, speciallärares och specialpedagogers perspektiv och metodik kring bedömning av elever med talängslan i engelska på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ida Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Talängslan; glossofobi; muntlig redovisning; bedömning; muntlig produktion; språkinlärning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att, med utgång i lärarkognition, undersöka hur lärare och specialpedagoger ser på fenomenet talängslan vad det berör engelska på högstadiet. Forskare ser att talängslan stör andraspråksinlärning och elevers prestation. LÄS MER

  5. 10. Lärarens påverkan på pojkars prestationer : En litteraturöversikt genusbemötande i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Adam Eriksson; Binnås Josefine; Maria Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Grundskola; pojkar; prestation; genus; pedagogik; lärare.;

    Sammanfattning : Provstatistik visar idag att pojkar presterar sämre i skolan än flickor. Det finns många aspekter och bakgrundsfaktorer som kan förklara varför denna klyfta uppstått. LÄS MER