Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Skolfrånvaro - En kvalitativ studie om hur stödpersonal i grundskolans elevhälsoteam upplever problematisk skolfrånvaro och hur skolhunden bidrar i interventionerna

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Pernilla Greenspan; Maria Abdulraheem; [2024]
    Nyckelord :interventions; absenteeism; dog therapy; schools; interventioner; problematisk skolfrånvaro; hundterapi; grundskolan; skolhälsoteam; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problematic school absenteeism is currently a complex and increasing challenge in society. The purpose of this thesis is to investigate how school teachers experience problematic absenteeism how they have worked to promote school attendance in children and youths and how they’ve reintegrated them into school after being absent. LÄS MER

  2. 2. Rätt kompetens på rätt plats? : En kvalitativ innehållsanalys av de styrdokument som styr utbildningen för stödpersonal i anpassad skola

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Daiana Lungu; [2023]
    Nyckelord :Anpassad skola; elevassistent; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; stödpersonal; särskola;

    Sammanfattning : Abstrakt Denna studie utfördes i en kontext där det saknades tidigare forskning i Sverige som fokuserade på stödpersonalens utbildningsbakgrund inom anpassad skola. Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om utbildningsinnehållet inom de nationella yrkespaketen för barn och fritids-, samt vård och omsorgsprogrammet, och att undersöka i vilken utsträckning utbildningens innehåll matchar kompetenskraven som ställs på stödpersonal i deras praktiska utövning inom anpassad skola. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors upplevelser av kommunikation som nyckelfaktor vid intellektuell funktionsnedsättning : En litteraturöversikt med kvalitativ ansats

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Vendela Carlsson; Selma Jobrink Cedefors; [2023]
    Nyckelord :Intellectual disability; communication; person-centred care; nurses experience.; Intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation; personcentrerad vård; sjuksköterskors upplevelse.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Antalet personer med intellektuell funktionsnedsättning har ökat globalt. Då dessa personer lever längre än tidigare, har behovet av vård ökat för denna patientgrupp. LÄS MER

  4. 4. Delaktighet vid boende i gruppbostad enligt LSS : En kvalitativ studie om stödpersonals upplevelser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Louise Ardoris; [2022]
    Nyckelord :Participation; LSS; group home; intellectual disability; Delaktighet; LSS; gruppbostad; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : The Support and Service Act (LSS) is a rights law that is intended to guarantee good living conditions for people with extensive and permanent disabilities. The law is intended to make it possible to receive support to be able to "live like others". LÄS MER

  5. 5. ”Enbart några meter från personer med djupa kunskaper” : En studie av makt, kön och status inom universitets kärn- och stödorganisation.

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Umeå centrum för genusstudier (UCGS)

    Författare :Henna Harinen; [2020]
    Nyckelord :Higher education; general staff; gendered organisations; respectability; class; gender; inequality regimes;

    Sammanfattning : Surprisingly few studies have been performed regarding gender and general staff in higher education, a workforce that in Sweden is called stödpersonal, meaning supportive staff (my translation). Academic staff is called kärnpersonal, meaning core staff (my translation). LÄS MER