Sökning: "stöttning samt kognitiva"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden stöttning samt kognitiva.

  1. 1. Livet efter hjärtstopp : en litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Johanna Gadd; Stina Smetana; [2023]
    Nyckelord :Cardiac arrest; Life situation; Experience; Survival; Recovery; Hjärtstopp; Livssituation; Upplevelse; Återhämtning; Överlevnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hjärtstopp är ett globalt hälsoproblem och en av de främsta dödsorsakerna runt om i världen. Mortaliteten är hög och insatser utförs av både sjukvård och samhälle vilket förbättrat överlevnaden de senaste årtionden till följd av ökad kunskap om HLR samt att det finns fler automatiska defibrillatorer utplacerade i samhället. LÄS MER

  2. 2. Anestesisjuksköterskors erfarenheter av barnanestesi

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Ebba Bothorp; Jonas Helmersson; [2023]
    Nyckelord :Nurse anaesthetist; paediatric anaesthesia; experiences; challenge; security; Anestesisjuksköterska; barnanestesi; erfarenheter; utmaning; trygghet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Anestesisjuksköterskor ska efter genomgången specialistutbildning kunna söva både barn och vuxna. Barnanestesi skiljer sig på många sätt från anestesi till vuxna, fysiologin är annorlunda och bemötandet behöver anpassas efter barnets ålder och mognadsgrad. Förekomsten av barnpatienter varierar i olika verksamheter. LÄS MER

  3. 3. "Då kan man säga att man har två hjärnor i stället för en" : Lågstadielärares och elevers syn på samarbete vid berättelseskrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Martina Horst; Louise Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Samarbete; proximal utvecklingszon; utmaning; stöttning samt kognitiva; sociala; emotionella aspekter;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie undersöker elevers och lärares upplevelser och erfarenheter av elevsamarbete i lågstadiet. Empirin består av intervjuer med 19 elever och 3 klasslärare som samlades in i samband med att eleverna ombads skriva en berättelse i par. LÄS MER

  4. 4. Skriva för hand respektive med digitala verktyg : En kunskapsöversikt om elevers tidiga skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emma Birgersson; Louise Olsson; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; kognitiva aspekter; skriva för hand; sociokulturella aspekter; stöttning; textskapande;

    Sammanfattning : Elever i dagens skola skriver allt mindre för hand i takt med att de digitala verktygen kommit in i undervisningen. Det råder delade meningar om huruvida det påverkar elevers utveckling. En del menar att ”det vi gör med kroppen fastnar i knoppen” och att barn lär sig läsa genom att skriva - traditionellt med penna och papper. LÄS MER

  5. 5. Rörelseaktiviteter i inomhusmiljön på förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på rörelseaktiviteter inomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jessica Säll; Sara Wardak; [2022]
    Nyckelord :preschool; indoor environment; exercise activities; motor skills; förskola; inomhusmiljö; rörelseaktiviteter; motoriska färdigheter;

    Sammanfattning : Tidigare forskning påvisar att det förekommer mycket stillasittande när barn befinner sig på förskolan och är barn fysiskt aktiva är det främst i utomhusmiljön. Forskningen visar även att få barn utveckla de grundläggande motoriska färdigheterna i tidig ålder kan det förbättra barns sociala beteende samt den kognitiva utvecklingen. LÄS MER