Sökning: "stöttning samt kognitiva"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden stöttning samt kognitiva.
1. Livet efter hjärtstopp : en litteraturöversikt
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund: Hjärtstopp är ett globalt hälsoproblem och en av de främsta dödsorsakerna runt om i världen. Mortaliteten är hög och insatser utförs av både sjukvård och samhälle vilket förbättrat överlevnaden de senaste årtionden till följd av ökad kunskap om HLR samt att det finns fler automatiska defibrillatorer utplacerade i samhället. LÄS MER
2. Anestesisjuksköterskors erfarenheter av barnanestesi
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Anestesisjuksköterskor ska efter genomgången specialistutbildning kunna söva både barn och vuxna. Barnanestesi skiljer sig på många sätt från anestesi till vuxna, fysiologin är annorlunda och bemötandet behöver anpassas efter barnets ålder och mognadsgrad. Förekomsten av barnpatienter varierar i olika verksamheter. LÄS MER
3. "Då kan man säga att man har två hjärnor i stället för en" : Lågstadielärares och elevers syn på samarbete vid berättelseskrivande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Denna empiriska studie undersöker elevers och lärares upplevelser och erfarenheter av elevsamarbete i lågstadiet. Empirin består av intervjuer med 19 elever och 3 klasslärare som samlades in i samband med att eleverna ombads skriva en berättelse i par. LÄS MER
4. Skriva för hand respektive med digitala verktyg : En kunskapsöversikt om elevers tidiga skrivutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Elever i dagens skola skriver allt mindre för hand i takt med att de digitala verktygen kommit in i undervisningen. Det råder delade meningar om huruvida det påverkar elevers utveckling. En del menar att ”det vi gör med kroppen fastnar i knoppen” och att barn lär sig läsa genom att skriva - traditionellt med penna och papper. LÄS MER
5. Rörelseaktiviteter i inomhusmiljön på förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på rörelseaktiviteter inomhus
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Tidigare forskning påvisar att det förekommer mycket stillasittande när barn befinner sig på förskolan och är barn fysiskt aktiva är det främst i utomhusmiljön. Forskningen visar även att få barn utveckla de grundläggande motoriska färdigheterna i tidig ålder kan det förbättra barns sociala beteende samt den kognitiva utvecklingen. LÄS MER