Sökning: "stockholm universitet pedagogik"

Visar resultat 16 - 20 av 81 uppsatser innehållade orden stockholm universitet pedagogik.

  1. 16. Vi är inga robotar : En studie om chefers svåra samtal med medarbetare inom hälso- och sjukvården

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ebba Johansson; Ebba Mademyr; [2021]
    Nyckelord :svåra samtal; chefer; sjukvården; känslor på arbetsplatsen; praxisgemenskap;

    Sammanfattning : The following study has aimed to investigate how managers in the healthcare system experience and develop their approach to and handling in difficult conversations with their employees, with a focus on emotional management. The phenomenon is interesting from a societal perspective, as health care today is characterized by a lack of time, stress and a high work pace, which has developed from a changing and flexible labor market. LÄS MER

  2. 17. Faktorer som är avgörande för blivande lärare : En kvalitativ studie av hur lärarstudenter resonerar kring val av framtida arbetsplats

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nelly Malko; Hanna Said; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en inblick och förstå hur blivande lärare tänker och resonerar kring framtida val av arbetsplats i förhållande till deras uppfattningar om skolor i olika områden, faktorer som är avgörande, och hur stor inverkan skolans resurser har för dem.  I studien har vi valt att använda ett kvalitativt angreppssätt. LÄS MER

  3. 18. Formativ bedömning : En kvalitativ analys av hur ett antal lärare från årskurs tre till sex uppfattar formativ bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Isabel Johnsson; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; grundskola; kvalitativa intervjuer; lärare; formativ bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur sex lärare i låg- och mellanstadiet uppfattade metoden formativ bedömning. Undersökningen utgick från kvalitativa intervjuer för att synliggöra lärarnas förståelse av formativ bedömning i teori och praktik. LÄS MER

  4. 19. Familjespår, uppdrag och jakter : Om hur museum skapar historiemedvetande i pedagogiskt material riktat till barn.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Leek; [2021]
    Nyckelord :Museum education; historical consciousness; discourse analysis; Museipedagogik; historiemedvetande; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen var att bidra med kunskap om vilket historiemedvetande fyra historiska museer i Stockholm skapar i sina pedagogiska material riktat till barn. Utifrån en diskursanalys undersöktes materialet utifrån analysverktygen transitivitet och modalitet för att ringa in huruvida museerna lägger någon värdering i kunskapsinnehållet och vilket sanningsanspråk de tar. LÄS MER

  5. 20. Lärarupplevelser vid distansundervisning : En kvalitativ studie av upplevelser av ledarskap vid distansundervisning hos en grupp lärare i moderna språk

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Vivi Weiwei Daiwei Olsén; [2021]
    Nyckelord :Distance teaching; Distance education; Classroom management; Teacher leadership; Language teacher; Learning from home; Covid-19;

    Sammanfattning : The goal of this study is to examine what challenges in classroom management language teachers who are working at the gymnasium are facing when they are doing distance teaching. A qualitative study is performed where interviews are used as the data collection method. LÄS MER