Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Inspirerande ledare, motiverade följare? : En tvärsnittsstudie om sambandet mellan transformativt ledarskap och följares motivation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Olsson; Jennie Valentin; [2023]
    Nyckelord :Followers; Managers; Motivation; Transformational Leadership; Chefer; Följare; Motivation; Transformativt ledarskap;

    Sammanfattning : Background: Leadership is and will continue to be a current topic in today's society, and the relationship between a leader and its subordinate will continuously change through time. This study aims to investigate to what extent a leader is transformational according to the employees, within the recruitment industry, and also what relationship it has to employees' internal and external motivation. LÄS MER

  2. 2. ”Sätt henne i soffan, hon kan ändå inte sitta still!” : En kvantitativ studie om samlingens utformning utifrån barns behov och förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emelie Jageblad; Emma Lovisa Keyser; [2023]
    Nyckelord :samlingen; barns behov; specialpedagogik; förskollärare; enkät;

    Sammanfattning : Studien syftade till att belysa och diskutera hur förskollärare utformar samlingen i relation till barngruppens behov och förutsättningar. Studien undersökte vilka mönster och tendenser som finns i förskollärares förhållningssätt till att skapa en inkluderande miljö i relation till att anpassa samlingen för barns olika behov. LÄS MER

  3. 3. Särskilda undervisningsgrupper i Stockholms stads kommunala grundskolor : För vem, med vem och varför

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Kerstin Johnsson; Maria Strand Havel; [2023]
    Nyckelord :municipal elementary schools; special educational perspective; sociocultural theory; inclusion; special teaching group; special support; kommunala grundskolor; specialpedagogiska perspektiv; sociokulturell teori; inkludering; särskild undervisningsgrupp; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Den politiska majoriteten i Stockholms stad beslutade 2019 att alla kommunala skolor senast hösten 2023 ska ha inrättat en lokal särskild undervisningsgrupp. Syftet med denna studie var att kartlägga om och i så fall hur särskilda undervisningsgrupper har organiserats och hur de används på mellan- och högstadiet i Stockholms stads grundskolor. LÄS MER

  4. 4. Anpassad verksamhet för barn i förskolan : En enkätundersökning om hur olika förskolor i Stockholm anpassar sin verksamhet för att möjliggöra en lekmiljö för barn med särskilda behov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mina Abdullah Nazar; Isabelle Lindkvist; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; särskilda behov; förskola; anpassning; lekmiljö; specialpedagogik; funktionsnedsättning; fysisk miljö; pedagogik; specialpedagog; enkät; kvantitativ analysmetod; kvalitativ analysmetod;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att undersöka hur olika förskolor i Stockholm anpassar sin verksamhet för att skapa en lekmiljö som möjliggör inkludering av barn med funktionsnedsättningar. Den datainsamlingsmetoden vi har använt var en enkätmetod som skickades ut till flera förskolor runt om Stockholms län för att ta reda på hur olika förskolor i Stockholm arbetar med anpassningen för att möjliggöra en inkluderande lekmiljö för barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  5. 5. Socio-Geographical Mobilities : A Study of Compulsory School Students’ Mobilities within Metropolitan Stockholm’s Deregulated School Market

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rina Wahls; [2022]
    Nyckelord :school market; big data; mobility; k-nearest neighbour;

    Sammanfattning : The Swedish educational reforms of the 1990s introduced a choice- and voucher-based system, which allowed students to choose schools regardless of their proximity to them. As a consequence, new opportunities for geographical disparities in educational provisions as well as in home-to- school mobilities have emerged. LÄS MER