Sökning: "student led parent-teacher conference"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden student led parent-teacher conference.

  1. 1. Utvecklingssamtal - ett prioriterat samtal? : En kvalitativ studie om vårdnadshavares uppfattningar av utvecklingssamtal

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Annika Johansson; Linda Landén; [2019]
    Nyckelord :utvecklingssamtal; vårdnadshavare; sociokulturell teori; elevledda utvecklingssamtal; bedömning; IUP; läroplan; elevinflytande; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vårdnadshavares uppfattningar av utvecklingssamtal. Studiens frågeställningar är: Vilka förväntningar har vårdnadshavare på utvecklingssamtal? och Hur beskriver vårdnadshavare utvecklingssamtal? Som teoretisk utgångspunkt har ett sociokulturellt perspektiv använts. LÄS MER

  2. 2. Individuell utvecklingsplan med skriftliga omdömen : -en fortlöpande process under utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik

    Författare :Ellen Cornell; Caroline Jonsson; Alexandra Radoi; [2009]
    Nyckelord :individual development plan with written discernments; formative assessment; parent-teacher conference; individuell utvecklingsplan med skriftliga omdömen; formativ bedömning; utvecklingssamtalet;

    Sammanfattning : Riksdagen beslutade att från och med höstterminen 2008 införa skriftliga omdömen från första klass. Detta har lett till en samhällsdebatt kring frågor om hur de skriftliga omdömena ska utformas, samt om och hur lärarna bör bedöma yngre elever. Inom pedagogisk forskning har bedömning framhållits som en viktig del av lärandet. LÄS MER

  3. 3. Glidande roller och tabubelagda ämnen : Om eleven som samtalsledare, nyheter i förälderns roll och problemhantering i elevledda utvecklingssamtal

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Johanna Arnwald ; Sara Lifvergren; [2009]
    Nyckelord :student led parent-teacher conference; parent-teacher conference; leader of the conversastion; the parent´s new role; problem management; elevledda utvecklingssamtal; utvecklingssamtal; kvartssamtal; samtalsledare; förälderns roll; problemhantering;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ge en inblick i elevledda utvecklingssamtal som praktik samt att återge en nyanserad och omfattande bild av denna praktik. Vår uppsats ämnar besvara följande frågeställningar: • Vad kännetecknar elevens roll som ”samtalsledare” i ett elevlett utvecklingssamtal ochhur hanterar eleven denna roll? • Vad kännetecknar förälderns roll i ett elevlett utvecklingssamtal och hur hanterarföräldern den rollen? • Hur hanteras prat om problem utifall sådana situationer uppstår? Metoden vi använt oss av är att lyssna på och transkribera för uppsatsen relevanta och intressanta delar av vårt material vilket består av inspelade elevledda utvecklingssamtal. LÄS MER