Sökning: "styr lärare undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 144 uppsatser innehållade orden styr lärare undervisning.

  1. 1. Progression i friluftsliv: utmaningar och möjligheter

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Sofi Häggblom; Fredrik Hodo; [2024]
    Nyckelord :idrott och hälsa; friluftsliv; lärare; grundskola;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar lärares syn på progression inom friluftsliv i svenska grundskolor. Två centrala frågor styr forskningen: Hur arbetar lärare i idrott och hälsa med progression inom friluftsliv i grundskolan? Vad ser lärarna för möjligheter och utmaningar med progression i friluftsundervisningen? Studien använder sig av semistrukturerade intervjuer med legitimerade grundskolelärare i idrott och hälsa som har undervisning i friluftsliv. LÄS MER

  2. 2. Elevers delaktighet i förhållande tilldidaktiska metoder imodersmålsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ibraheem AL-Darraji; Afrah Fatehallah; [2024]
    Nyckelord :delaktighet; engagemang; interaktion; modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vilka didaktiska metoder och strategier som ökar eleversdelaktighet i modersmålsundervisningen och vilka strategier främjar interaktion ochkommunikation på modersmålet i klassrummet. Med detta syfte undersöktes lärares didaktiskametoder och strategier i modersmålsundervisningen genom observationer. LÄS MER

  3. 3. Nationella prov – ett mål i sig? : Svensklärares arbete inför de nationella proven i grundskolans årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Alva Brodersen; Laura Zaki; [2023]
    Nyckelord :washbackeffekten; nationella prov; svenska; årskurs 9; bedömning; likvärdighet; omfattning; kursplan;

    Sammanfattning : De nationella provens betydelse för betygsättningen i grundskolans årskurs 9 skärptes i Skollagen år 2018 genom en formulering om att de ska särskilt beaktas (Skollagen 2010:800, 20a). Denna omformulering har i tidigare forskning visat sig i hur en allt större andel lärare upplever att dessa prov påverkar undervisningen i en hög grad. LÄS MER

  4. 4. Hantverkstekniker i slöjd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Rebecka Hjortenhag; [2023]
    Nyckelord :Slöjd; slöjdundervisning; hantverkstekniker; ämneskonception; progression.;

    Sammanfattning : I slöjdens styrdokument finns en bristande tydlighet kring begreppet hantverkstekniker. Det centrala innehållet i slöjdens kursplan framhåller att undervisningen ska behandla enkla respektive utvecklade former av hantverkstekniker, men hur undervisningen planeras och genomförs är helt upp till läraren själv att avgöra om. LÄS MER

  5. 5. Lärares upplevda möjligheter och utmaningar med individanpassad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emmi Bjerkebo; Elin Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Behov; Differentiering; Elev; Förutsättningar; Individanpassad undervisning; Individanpassning; Individualisering; Lärare;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka vilka utmaningar och möjligheter som forskning pekar på för att kunna anpassa undervisningen till varje elev utifrån elevernas egna lärande. Uppsatsen syftar även till hur den individanpassade undervisningen kan se ut i ämnet samhällskunskap. LÄS MER