Sökning: "svenska nationella prov"
Visar resultat 21 - 25 av 264 uppsatser innehållade orden svenska nationella prov.
21. Det muntliga anförandet i gymnasieskolan : En kvalitativ studie av elevers retoriska utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : I följande studie undersöks gymnasieelevers retoriska utveckling mellan kurserna svenska 1 och svenska 3. Syftet med studien är att få en inblick i huruvida det sker en retorisk och språklig utveckling under gymnasieåren. LÄS MER
22. Analog vs digital läsförståelse : En systematisk litteraturstudie om skillnader mellan att läsa analogt och digitalt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur elevers läsförståelse i svenskämnet påverkas av en alltmer digitaliserad skolmiljö där eleverna gör både uppgifter och prov i sina datorer eller läsplattor. Vidare undersöks hur läsförståelse påverkas vid testsituationer. LÄS MER
23. Grammatik, betyg och kommunikationsstrategier : En studie av bedömning i svenska som andraspråk
L3-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Med syftet att öka kunskapen om bedömningen inom ämnet svenska som andraspråk undersöks nationella prov-texter i årskurs 6 och 9 med fokus på det språkliga betygskriteriet, vilket operationaliseras i form av Manfred Pienemanns processbarhetsanalys. Processbarhetsnivå jämförs med provbetyg i en korrelationsanalys, för att söka eventuella samband mellan processbarhetsnivå och provbetyg. LÄS MER
24. ”Att särskilt beakta” : En intervjustudie om svensklärares värdering av det nationella provet som betygsunderlag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilken vikt svensklärare tillmäter resultaten från det nationella provet i svenska i sin betygsättningspraktik samt om det finns något samband mellan svensklärares ämneskonception och hur det nationella provet värderas vid betygsättningen. Metoden som använts för att besvara studiens syfte och frågeställningar är en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med sju svensklärare. LÄS MER
25. Jämförande analys av argumenterande texter i svenska 1 och svenska som andraspråk 1 på gymnasiet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka om gymnasielevernas argumenterande texter följer en typisk struktur för argumentation och om det finns skillnader i texterna mellan elever som läser svenska som andraspråk 1 och svenska 1 på gymnasiet. Undersökningen görs genom argumentanalys och analys av textmönster utifrån en handbok som riktmärke. LÄS MER