Sökning: "svenska nationella prov"

Visar resultat 16 - 20 av 264 uppsatser innehållade orden svenska nationella prov.

  1. 16. Läsförståelsens inverkan på elevers prestationer i de nationella proven i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Linus Andersson; Jonathan Hermansson Morrison; [2023]
    Nyckelord :Mathematics; Word problems; National exams; Reading comprehension; Regression analysis; Matematik; Textuppgifter; Nationella prov; Läsförståelse; Regressionsanalys;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en studie med en kvantitativ ansats, i syfte att undersöka hur elevers läsförståelse kan påverka deras resultat i de nationella proven i matematik. Detta görs för att bidra med kunskap till lärare om var det är mest nödvändigt att lägga ner tid för elevers kunskapsutveckling i matematik. LÄS MER

  2. 17. Akademiskt skrivande på gymnasienivå : En kvantitativ studie av skriftlig framställan i nationella prov av samhällselever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

    Författare :Carolina Heedman; [2022-06-23]
    Nyckelord :textanalys; nationella prov; BICS; CALP; produktivt ordförråd; akademiska markörer;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att kartlägga vilka akademiska markörer som gymnasieelever använder och utifrån resultaten dra slutsatser om vilka områden inom akademiskt skrivande som kan vidareutvecklas. I denna studie används begreppet akademisk markör som ett samlingsnamn på delar i en text som gör att den stilmässigt upplevs som akademisk. LÄS MER

  3. 18. Lärares uppfattningar om sambedömning av nationella prov i svenska i årskurs 9 : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Emma Boxner; [2022]
    Nyckelord :sambedömning; bedömning; likvärdighet; nationella prov; svenska;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ sådan som genomförts med hjälp av semistrukturerade intervjuer. 10 lärare som alla är behöriga i svenskämnet och som undervisar i ämnet och som även har bedömt minst en omgång av nationella prov i svenska medverkar. Resultatet har analyserats med hjälp av policyperspektivet. LÄS MER

  4. 19. Synliggör distansundervisning att pojkar curlas? : En undersökning av sambandet mellan etableringen av svensk distansundervisning och utvecklingen mellan flickors och pojkars inrapporterade betygspoäng på de obligatoriska nationella proven i gymnasiet.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Marica Wennman; Sofia Olofsson; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; Difference-in-Difference-in-Differences; Distansundervisning; Flickor; Genomsnittsbetyg; Könssegregation; Obligatoriska nationella prov; Pojkar; Underkända betyg; Welchs approximation;

    Sammanfattning : Vilka är effekterna av klassrummens digitala anpassningar i händelserna av en pandemi? Covid-19 har globalt sedan slutet av 2019 i olika omfattning och takt påverkat världsekonomin, den sociala mobiliteten och för Sverige likt många andra länder även skolbänken. Som ett led i stegen av Folkhälsomyndighetens rekommendationer som syftar till att motverka smittspridningen har klassrumsundervisning på riksnivå avlösts av olika hybrider av distansundervisning. LÄS MER

  5. 20. Samband mellan betyg och språkliga variabler i nationella prov i svenska som andraspråk : En studie av elevtexter från nationella prov i svenska som andraspråk för gymnasiets årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Anders James; [2022]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nationellt prov; korrekthet; komplexitet; idiomatiskhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om det finns samband mellan betyg och språklig behärskning och skriftspråklig nivå för gymnasieelevers nationella prov i svenska som andraspråk 3. Analysen genomfördes genom att studera de utvalda texternas korrekthet, komplexitet och idiomatiskhet, där korrekthet definierades genom processbarhetsteorins nivå 4 och 5, komplexitet genom fundamentslängd och nominaliseringar och slutligen idiomatiskhet genom flerordsuttryck och partikelverb. LÄS MER