Sökning: "systembolaget vin"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden systembolaget vin.
1. Assist till privatimport av vin - Behöver tillhandagåendeförbudet skrivas om?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Privatimport av alkohol utgör en bråkdel av alkoholkonsumtionen i Sverige. Uppsatsen lyfter svårigheten i att främja och underlätta privatimport då Systembolaget har ett monopol på att assistera kunder till privatimport. LÄS MER
2. "Klimatsmartare förpackning" och "ekologiskt" : En undersökning för hur miljöetiketter påverkar konsumentens Intention To Buy och Willingness To Pay.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Sammanfattning Titel: "Klimatsmartare förpackning" och "ekologiskt" En undersökning för hur miljöetiketter påverkar konsumentens Intention To Buy och Willingness To Pay. Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Charlotta Ekebergh och Thai To Handledare: Patrik Sörqvist Datum: juni, 2021 Syfte: Syftet med föreliggande studie var att undersöka konsumentens intention to buy (ITB) och willingness to pay (WTP) för olika typer av vinförpackningar samt att se om dessaskattningar kan påverkas genom Systembolagets märkningar "klimatsmartare förpackning" och "ekologiskt". LÄS MER
3. Alcohol Monopoly in Sweden and Wine Properties That Drive the Wine Sales
Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistikSammanfattning : This research study in applied mathematical statistics, and industrial engineering and management aims to determine the wine properties that drive the wine sales in Sweden, while also examining how the monopoly in Sweden affects the alcohol sales and demand. Data were collected from Systembolaget, which is the only alcohol retail store chain in Sweden. LÄS MER
4. Ett glas vin med omtanke : Systembolagets kamp i den svenska alkoholkulturen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Systembolagets externa kommunikation är någonting många i Sverige får ta del av. Deras uppdrag är unikt, då de har monopol på detaljhandeln av alkoholhaltiga drycker i Sverige samt ett uppdrag att sälja med ansvar, utan ett vinstintresse. LÄS MER
5. The battle of the bottle : Exploring the cognitive, affective and normative aspects of the country of origin effect
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : This study examines if there is a difference to what degree the cognitive, affective and normative aspects of the country of origin effect influences the consumer in their evaluation of wine. Wine was the product chosen for this study because it is a product that often uses the country of origin effect as a tool in its marketing. LÄS MER