Sökning: "teach metoden"

Visar resultat 1 - 5 av 94 uppsatser innehållade orden teach metoden.

  1. 1. Samhällsekonomi, privatekonomi eller något annat? : Vad är det för innehåll som gymnasielärarna väljer att fokusera på inom ekonomidelen av samhällskunskapsämnet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Oja Gustaf; [2023]
    Nyckelord :Social studies teacher; economics education; content focus; teacher focus; interview; upper secondary schoo; Samhällskunskapslärare; ekonomiundervisning; innehållsfokus; lärarfokus; intervjuer; gymnasie;

    Sammanfattning : The study was conducted in Norrbottens County. The purpose with the study was to examine which way social studie teachers interpret and convert economy education. LÄS MER

  2. 2. Grundskollärares inkludering av dialogisk högläsning i undervisningen. : En intervjustudie om hur grundskollärare undervisar och arbetar med dialogisk- och traditionell högläsning i årskurs 1–3.

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Vesterberg; [2023]
    Nyckelord :Vocabulary; Dialogical Reading; Text conversation.; ordförråd; dialogisk högläsning; textsamtal;

    Sammanfattning : Elever utvecklas i alla ämnen genom ett gott ordförråd. Bristande ordförråd kan leda till att elever tappar kunskaper både i skolan och vardagen. Dialogisk högläsning erbjuder elever i alla åldrar möjlighet att diskutera och reflektera över texters innehåll. LÄS MER

  3. 3. Idrottslärares perspektiv av hälsa : En kvalitativ studie av idrottslärares perspektiv på begreppet hälsa

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jakob Båth; [2023]
    Nyckelord :Challenges; interests; PE teacher; relationship; Idrottslärare; intressen; relation; utmaningar;

    Sammanfattning : drottslärares perspektiv på hälsa kan ses på olika sätt beroende på vilken egen värdering som läggs till begreppet. Idrottslärares perspektiv på ämnet kan variera och ämnet hälsas omfång i undervisningen kan variera beroende på lärare. LÄS MER

  4. 4. Demokrati om, genom och för - ett sätt att kunskapsbilda och fostra : En kvalitativ intervjustudie utifrån so-lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Martina Linder; [2023]
    Nyckelord :social education; the mission of democracy; knowledge; civic education; deliberative conversations; so-undervisning; demokratiuppdraget; kunskap; medborgarfostran; deliberativa samtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och problematisera hur so- lärare i årskurs 4-6 förhåller sig till såväl som adresserar att undervisa elever om demokrati, genom demokrati för att sedan kunna verka för demokrati. Metoden som används för att få svar på forskningsfrågorna är kvalitativa semistrukturerade intervjuer med ostrukturerade inslag där sex yrkesverksamma lärare från fem olika kommuner blivit intervjuade. LÄS MER

  5. 5. Patienters upplevelser av egenvård efter stroke : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Elham Sharifi; [2023]
    Nyckelord :Experience; Patient; Self-care; Stroke; Egenvård; Patient; Stroke; Upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund Årligen drabbas ett stort antal människor av stroke vilket kan innebära stora förändringar i det vardagliga livet. Egenvård är en viktig del i vården av patienter med stroke. LÄS MER