Sökning: "tecken som stöd"

Visar resultat 16 - 20 av 460 uppsatser innehållade orden tecken som stöd.

  1. 16. Att identifiera barn som försummas : En kvalitativ intervjustudie om barnsjuksköterskors erfarenheter

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Caroline Stenman; Michaela Segel; [2023]
    Nyckelord :Children; child health nurse; experiences; identifying; neglect.; Barn; barnhälsovårdsjuksköterskan; erfarenheter; försummas; identifiera.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn som utsätts för försummelse riskerar livslånga hälsoproblem. Tecken på att ett barn utsätts för försummelse kan vara till hjälp i identifieringen av försummelse. Här visar sig anknytningen spela en central roll. LÄS MER

  2. 17. Att bidra till elevers kommunikationsutveckling : En intervjustudie med pedagoger verksamma inom grundsärskolans ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Veronica Lindfors Boij; Sandra Halling; [2023]
    Nyckelord :Communication development; intellectual disability; special school; augmentative and alternative communication AAC ; interview study; Kommunikationsutveckling; Intellektuell funktionsnedsättning IF ; grundsärskola; Alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; intervjustudie;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med kunskap om några pedagogers erfarenheter av att stötta kommunikativ utveckling hos elever som läser ämnesområden inom grundsärskolan. De frågeställningar som legat till grund för studien är: Vad betraktar pedagogerna som möjligheter respektive hinder för elevernas kommunikationsutveckling? Hur beskrivs elevernas roll i processen med kommunikationsutveckling? Hur kan pedagogers erfarenheter förstås utifrån specialpedagogiska perspektiv? Digitala semistrukturerade intervjuer genomfördes med åtta pedagoger verksamma i grundsärskolan. LÄS MER

  3. 18. Det låter som att någon trillar ner för trappan : En studie om polyrytmik ur ett designteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Alexander Granlund; [2023]
    Nyckelord :Polyrhythm; design theory; semiotics; bodily resources; material resources; digital tools; polyrytmik; designteori; semiotik; kroppsliga resurser; materiella resurser; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker olika semiotiska resurser, teckensystem och tecken på lärande som visat sig i mitt övande på polyrytmik med stöd av det designteoretiska perspektivet. Övningen har haft sin utgångspunkt i två olika metodböcker; Applying Karnatic Rhythmical Techniques to Western Music av Rafael Reina (2015) och The Reference Rhythm Method av Mulle Holmqvist (2010). LÄS MER

  4. 19. AKK som tydliggörande pedagogik : en studie om förskollärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annika Pettersson Nilsson; Des Olsson; [2023]
    Nyckelord :ACC; Signs as support; Alternative supplementary communication; clarifying pedagogy; AKK; TAKK; Alternativ kompletterande kommunikation; tydliggörande pedagogik;

    Sammanfattning : Idag visar allt fler forskningsresultat på de språkutvecklande vinsterna hos samtliga barn när verksamheter bedrivs med AKK som komplement. AKK är ett paraplybegrepp som innefattar bland annat bildstöd och tecken som stöd, där olika AKK-system visualiserar språket. LÄS MER

  5. 20. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang om undervisning av flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Rasmiya Ahmed; [2023]
    Nyckelord :Multilingualism; learning environment; language development and pre-school; Flerspråkighet; lärandemiljö; språkutveckling och förskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie handlar om flerspråkighet i förskolan. Sju förskollärare intervjuades om deras undervisning med flerspråkiga barn. Resultatet visar att de arbetar med flerspråkighet i förskolan i syfte att främja språkutveckling både i svenska och på barnets modersmål. LÄS MER