Sökning: "textanalys skönlitteratur metod"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden textanalys skönlitteratur metod.

  1. 11. Intersektionalitet och maktstrukturer i skönlitteraturens värld : En läromedelsgranskning av skönlitterära texter i en läroboksserie i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Emma Kihlberg; Ylva Atle; [2019]
    Nyckelord :Text analysis; discourse analysis; intersectionality; study material; power structures; Textanalys; diskursanalys; intersektionalitet; läromedel; maktstrukturer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skolans värdegrund bygger på tanken om alla människors lika värde och skolan ska arbeta för att motverka maktstrukturer som exempelvis könsmönster och rasism. Under sin grundskoleutbildning får elever ta del av en stor mängd skönlitteratur, vilket delvis sker genom läroböcker. LÄS MER

  2. 12. ”Hur mycket sorg ryms i ett människobröst?” : – en analys av Ylva Ugglas bok Min mamma bor  på en  stjärna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Clara Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Barn; sorg; barnlitteratur; sorgebearbetning; textanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats bygger på en textanalys av Ylva Ugglas  bok Min  mamma bor på en stjärna. Syftet med  uppsatsen  är i första  hand  att analysera  hur  att barns  sorg porträtteras  i Min mamma bor på en stjärna. LÄS MER

  3. 13. Caramba, vilken kvinna! : En studie av genusskildringar i barnlitteratur.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnéa Almroth; [2016]
    Nyckelord :skönlitteratur; svenska; genus; barn; stereotyper; maskulint; feminint;

    Sammanfattning : Inledning I studien har populär skönlitteratur för barn analyserats ur ett genusperspektiv. I Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Skolverket 2011, s. 7) står det att en del av skolans uppdrag är att på ett medvetet och aktivt sätt främja kvinnors och mäns lika rätt och möjligheter. LÄS MER

  4. 14. Mellan lärobok och undervisning - En produkt- och användarorienterad undersökning av en lärobok

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Richard Andersson; [2015]
    Nyckelord :gymnasieskolan; läromedel; svenskämnet; triangulerad metod; uppgiftskonstruktioner; ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur uppgiftskonstruktioner i läromedlet Svenska Impulser 2 kan inverka på hur läromedlet används i en undervisningssituation. Jag frågar mig vilka spår av ämneskonceptioner som kan finnas i lärobokens uppgiftsmaterial och hur delar av detta material används i en undervisningssituation. LÄS MER

  5. 15. Pojkar och flickor i barnlitteratur : En studie om genuskonstruktion i skönlitteratur för barn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lotta Jägare; [2012]
    Nyckelord :gender; gender roles; children´s literature; discourse analysis; deconstruktion; Genus; genusnormer; Barnlitteratur; diskursanalys; dekonstruktion;

    Sammanfattning : Mitt syfte med denna studie är att undersöka och beskriva hur genus kan konstrueras i barnlitteratur. Studien avhandlar hur genus framställs och konstrueras i två stycken skönlitterära böcker som är skrivna för barn i åldersgruppen 6-9 år. Som metod har jag använt en diskursanalys vilket är en kvalitativ textanalys. LÄS MER