Sökning: "tillgänglig material"

Visar resultat 1 - 5 av 406 uppsatser innehållade orden tillgänglig material.

  1. 1. Nivåer av konkretisering. Lärares mediering i matematik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Ashcroft; Marie Forsberg; Therése Johansson; [2024-02-16]
    Nyckelord :matematik; konkretisering; laborativt material; undervisning; specialpedagogik; mediering;

    Sammanfattning : ästan en fjärdedel av alla vuxna har så låga matematikfärdigheter att det påverkar deras för måga att genomföra vardagliga uppgifter enligt en studie av Parsons och Bynner (1997, 2005) refererad i Dowker (2019). Forskning har visat att matematiksvårigheter har stor inverkan på livskvalitén, kanske större än läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Hälso-och välfärdsteknik inom strokerehabiliteringen : En intervjustudie om erfarenheter hos legitimerad rehabiliteringspersonal i en mellansvensk region

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Annika Fischer; [2024]
    Nyckelord :Health- and welfare technology; Hälso- och välfärdsteknik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: En uppföljning av strokevård i Sverige har visat brister vad gäller rehabiliteringsinsatserna. Dessa bör vara intensiva, upprepade och ges på alla vårdnivåer av många professioner. LÄS MER

  3. 3. Tillgängliga material och rum - i spänningsfältet mellan policy och praktik : En intervjustudie med sex förskollärare om deras arbete med utformningen av förskolans pedagogiska inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Englund; Tuva Jonsson; [2024]
    Nyckelord :Attitude; availability; indoor environment; policy enactment; preeschool; Förhållningssätt; förskola; inomhusmiljö; policy enactment; tillgänglighet;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan (Lpfö18, 2018) framgår att miljön ska vara tillgänglig för alla barn och där fokus ska ligga på barnens samspel med både den fysiska och den sociala omvärlden. Dock beskrivs det inte hur detta ska genomföras av förskollärarna i praktiken där vi utifrån egna erfarenheter upplev stora skillnader i hur förskollärare utformar inomhusmiljön. LÄS MER

  4. 4. Den tredje pedagogen : En studie om utformningen av tillgängliga pedagogiska lärmiljöer i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Catalina Prisacaru; Ingela Vergara Concha; [2024]
    Nyckelord :inclusion; accessible learning environments; TEACCH; affordance; inkludering; tillgängliga lärmiljöer; tydliggörande pedagogik; handlingsmöjligheter;

    Sammanfattning : Syftet med vår kvalitativa studie är att undersöka några förskollärares resonemang kring arbetet med lärmiljöers utformning, samt studera lärmiljöer ur ett tillgänglighetsperspektiv. Genom semi-strukturerade intervjuer med verksamma pedagoger och observationer på deras respektive avdelningar kunde datamaterial samlas in. LÄS MER

  5. 5. High levels of nickel from sulphide soil in Umeå's raw water : Modeling of groundwater flow and mass transport in Forslunda aquifer

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Merhawi Belai; [2024]
    Nyckelord :nickel; sulfide; sulphide; groundwater; modeling; mass transport; Feflow; Umeå; nickel; sulfid; monosulfid; grundvatten; modellering; masstransport; Feflow; Umeå;

    Sammanfattning : The raw water in some of Umeå's abstraction wells has shown high nickel levels for more than a decade. The cause has not been determined but there is an investigation from 2010 where the results indicate sulphide clay found adjacent to two basins used for artificial infiltration. LÄS MER