Sökning: "tillgänglig undervisning"

Visar resultat 31 - 35 av 176 uppsatser innehållade orden tillgänglig undervisning.

  1. 31. Tydliggörande lärmiljö : Hur ser den fysiska miljön ut och i vilken utsträckning skapar lärare en tydliggörande och tillgänglig undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Rebecka Szemenkár; Malin Dahlin; [2022]
    Nyckelord :fysisk miljö; organisering av undervisning; tillgänglig lärmiljö; tydliggörande arbets- och aktivitetsordning; tydliggörande pedagogik; universal design for learning UDL ;

    Sammanfattning : I Skollagen framgår det att skolan ska ta hänsyn till elevers olika behov, samt att barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. Trots det finns det inte mycket forskning om hur en sådan lärmiljö kan skapas eller utformas. LÄS MER

  2. 32. Personlig lärmiljö : Uppfattningar elever i gymnasiesärskolan har om sin personliga lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Robert Andersson; Berith Hägglund; [2022]
    Nyckelord :Motivation; delaktighet; tillgänglighet; analoga och digitala hjälpmedel;

    Sammanfattning : I det specialpedagogiska uppdraget ingår att arbeta med elevers lärmiljö, såväl den fysiska, sociala och den pedagogiska (Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2018). Med tillgänglig lärmiljö avses att miljö och undervisning utgår från elevernas behov. LÄS MER

  3. 33. Medvetenhet om ord : En studie om undervisning av ord och begrepp för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :annika Wiberg Storkamp; [2022]
    Nyckelord :Explicit undervisning; ordinlärning; språklig tillgänglighet; språklig sårbarhet; språkstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Wiberg Storkamp, Annika (2022). Medvetenhet om ord- En studie om undervisning av ord och begrepp för elever med språkstörning. Speciallärarprogrammet inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 34. Det stora sker i det lilla : Elevers upplevelser av pedagogers relationella komptetens

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Peter Bengtsson; Jenny Sjölin; [2022]
    Nyckelord :begriplighet; didaktik; differentierad undervisning; elevers självbild; hanterbarhet; inkludering; meningsskapande; relationell kompetens; relationers betydelse; skolkultur; sociala band; specialpedagogik; särskilt stöd; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka relationers upplevda betydelse för lärande och utveckling ur ett specialpedagogiskt perspektiv utifrån begreppet relationell kompetens hos pedagoger i förhållande till tillgänglig lärmiljö och motivation. För att ta reda på hur elever såg på sin skolgång intervjuade vi sex unga vuxna i tjugoårsåldern samt sex äldre i ålder med deras vårdnadshavare för att retrospektivt undersöka hur de unga vuxna upplevde sina pedagogers undervisning och hur vårdnadshavarna upplevde densamma. LÄS MER

  5. 35. Skrivkramp : En studie som gynnar skriftspråksutvecklingen hos elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Nilsson Jessica; [2022]
    Nyckelord :inkludering; skrivutveckling; språklig sårbarhet; tillgänglig lärmiljö; undervisningsmetoder.;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nilsson, Jessica (2022). ”Skrivkramp” En studie kring arbetssätt som gynnar skriftspråksutvecklingen hos elever i språklig sårbarhet. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER