Sökning: "tillverkande företag och service"
Visar resultat 16 - 20 av 48 uppsatser innehållade orden tillverkande företag och service.
16. Ett styrverktyg för implementering av tjänstefokuserade affärsmodeller - Balanserat styrkort
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och Problem: I en allt mer globaliserad värld har konkurrensen ökat för många tillverkande företag till följd av nya kundbeteenden och efterfrågan på marknaden. För att möta den ökade konkurrensen behöver företagen hitta nya sätt att generera vinster och ett alternativ är att börja sälja tjänster. LÄS MER
17. Evaluating Servitization in the Manufacturing Equipment Industry
Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)Sammanfattning : In the manufacturing equipment industry, sensors integrated in manufacturing equipment is a prerequisite for higher levels of servitization, such as maintenance and product support services, as the sensors can provide data of equipment usage. In this study, a framework called Evaluation of readiness of servitization has been developed, where manufacturing equipment companies can evaluate whether they benefit from developing new solutions with a higher level of servitization. LÄS MER
18. Internprissättningens utformning och betydelse i tjänsteföretag
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Problemformulering: År 2002 genomfördes en kvantitativ studie om hur svenska börsnoterade bolag arbetar med internprissättning. Studien visade att det finns skillnader i hur tillverkande företag och tjänsteföretag arbetar med internprissättning. LÄS MER
19. Viktiga faktorer vid utveckling av affärsområdetservice : En kvalitativ fallstudie på ett svenskt tillverkande företag
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Industriell ekonomiSammanfattning : An increasing number of industrial manufacturing companies have made the transition to offer solutions, that include both its products and services for their customers rather than the products itself. Service is considered a lasting source of competitive advantage due to the difficulty to imitate by competitors. LÄS MER
20. Effektivisering av planerings- och styrningsrutiner
M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/JTH, MaskinteknikSammanfattning : The growth of the global market, coupled with the increase in the number of companies, has led to major competition among these, not least for manufacturing companies. Customers have also become more demanding where quality, flexibility and delivery service are demanded at a low price. LÄS MER