Sökning: "traditionell journalistik"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden traditionell journalistik.

  1. 16. Bloggen är mitt vardagsrum! - En kvalitativ studie om miljöbloggarens medielogik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Axel Frändén; Niklas Mannheimer Ruberg; Sandra Nilsson; [2012-02-13]
    Nyckelord :Medielogik; medialisering; traditionell media; journalistik; Internet; användargenererat innehåll; bloggar; miljödebatten;

    Sammanfattning : Titel: Bloggen är mitt vardagsrum - en kvalitativ studie om miljöbloggarens medielogik Författare: Axel Frändén, Niklas Mannheimer Ruberg och Sandra Nilsson Uppdragsgivare: Forskningsnätverket MIM - Makt, Identitet, Modernitet Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete, institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet Termin: Höstterminen 2011 Handledare: Jenny Wiik Antal ord: 17084 exkl. appendix och bilagor Syfte: Att undersöka miljöbloggarens medielogik Metod: Kvalitativ studie med semistrukturerade djupintervjuer Material: Analys av djupintervjuer med nio miljöbloggare i Sverige. LÄS MER

  2. 17. More nimble, more human, more efficient : A case study of how the Red Cross and Red Crescent Movement relates to alternative journalism in disaster and conflict operations

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Nina Paulsen Harling; [2012]
    Nyckelord :Alternativ journalistik; opinionsbildande journalistik; medborgarjournalistik; deltagande journalistik; katastrof- och konfliktdrabbade; Röda Korset och Röda halvmånen; katastrof- och konfliktområden; förmånstagar-kommunikation;

    Sammanfattning : Different forms of non-traditional journalism play an increasingly important role when it comes to informing us about what´s happening around the world. By the use of one case study—the Red Cross and Red Crescent Movement—this essay aims to research the following problem: How does the Red Cross and Red Crescent Movement relate to alternative journalism during disaster and conflict operations? The question is explored from theory on alternative journalism and its alleged empowering potential and as an alternative in cases where traditional journalism fails. LÄS MER

  3. 18. Nyhetsjournalistik i opinionsbildningens tjänst : En undersökning om medborgarjournalistik i blogginlägg om nyheter – med utgångspunkt i aktuella nyhetshändelser om Håkan Juholt och vårdbolaget Carema

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Kevin Carlsson; [2011]
    Nyckelord :blogg; journalistik; medborgarjournalistik; nya medier; research; webb;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka i vilken utsträckning bloggare som skriver om nyheter ägnar sig åt arbete som kan leda till att journalistrollen hotas. Vidare undersöks vem som är avsändare till bloggar, då detta är avgörande för vilken trovärdighet som kan tillskrivas bloggosfären. LÄS MER

  4. 19. Sociala medier i den svenska nyhetsrapporteringen om Iran

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Susan Abbasnejad; Ronak Moaf; [2010]
    Nyckelord :gröna rörelsen; Iran; journalistik; nyhetsrapportering; sociala medier; yttrandefrihet;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att sociala medier är avgörande för informationsspridning i länder med begränsad yttrandefrihet, men också att sociala medier kan vara svårtolkade samt vilseledande. Syftet med denna intervjustudie var att åskådliggöra relationen mellan sociala medier och traditionell journalistik. LÄS MER

  5. 20. Företagsbloggar som kommunikations- och marknadsföringskanal

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Louise Richardson; [2010]
    Nyckelord :företagsbloggar; relationer; marknadsföring; kommunikation; word of mouth; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Mitt syfte med studien är att övergripande presentera hur företagsbloggar kan användas som kommunikations- och marknadsföringskanal för att skapa goda relationer med sina kunder. Jag kommer även att redogöra för andra aspekter som jag tror är viktiga för att nå framgång och förtroende i användningen av företagsbloggar. LÄS MER