Sökning: "traditionell journalistik"

Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden traditionell journalistik.

  1. 21. Vem är hon? : En undersökning av identitetskonstruktioner i TV-serien Sex and the City 

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Cecilia Samuelsson; [2010]
    Nyckelord :Sex and the City; populärkultur; identitet; identifikation; kvinnlig identitet; representation; andrefiering; performativitet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur framställningen av kvinnliga identiteter konstrueras i det första samt det sista avsnittet av TV-serien Sex and the City. Uppsatsen ska undersöka hur identiteten hos de fyra kvinnliga huvudkaraktärerna i Sex and the City skapas och definieras, hur olika identifikationsgemenskaper konstrueras samt hur framställningen av de fyra kvinnliga huvudkaraktärernas identiteter förändras mellan det första och det sista avsnittet. LÄS MER

  2. 22. "I just wanna wear this dress" : En studie av hur kvinnor porträtteras i reality-serien The Hills

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Jennie Svensson; [2010]
    Nyckelord :The Hills; populärkultur; genus; kvinnlighet; feminism; postfeminism; panoptikon; male gaze;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att kvalitativt undersöka hur kvinnor porträtteras i fem utvalda avsnitt av The Hills (MTV), med fokus på deras beteende och uppträdande i frågor som karriär, utseende och relationer till män. Detta undersöks med hjälp av ett analysschema som har utformats utifrån Keith Selbys och Ron Cowderys analysmodell för att studera television. LÄS MER

  3. 23. Bloggen inom journalistiken : En kvalitativ intervjustudie av bloggens produktionsprocess, funktion och framtid inom journalistiken

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Humanistiska institutionen

    Författare :Jens Qvarngård; David Skoghäll; [2008]
    Nyckelord :Weblog; Blog; Blogg; Journalism; Production Process; Online Journalism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur produktionsprocessen av bloggar ser ut i relation till produktion av mer traditionella medieprodukter. Den huvudsakliga frågeställningen lyder: Hur ser produktionsprocessen ut för bloggar under redaktionell flagg? Vidare har vi även jobbat med följande delfrågor: Vad är redaktionens skäl till att införa bloggar på hemsidan? Vilka eventuella fördelar och/eller nackdelar finns med bloggar under redaktionell flagg? Under vilka villkor produceras bloggarna? Hur ser redaktionen på formatet bloggar i framtiden och dess utveckling? Metoden vi använder oss av i denna studie är personliga intervjuer och det empiriska materialet består av intervjuer med personer på den undersökta tidningsredaktionen, vilket inkluderar två skribenter, en webbchef samt en annonsansvarig. LÄS MER

  4. 24. Felfria män och omdömeslösa kvinnor : Dagens Nyheters och Svenska Dagbladets rapportering om EU-ordförandena Matti Vanhanen och Angela Merkel utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för svenska, retorik och journalistik

    Författare :Mikael Stengård; [2007]
    Nyckelord :Utrikesjournalistik; genusperspektiv; EU; EU-ordförande; Merkel; Vanhanen;

    Sammanfattning : Kvinnor börjar i allt större grad slå sig in på den internationella politiska arenan. En arena som traditionellt endast haft plats för män i svarta kostymer. Att kvinnor tar plats på den internationella politiska arenan har också påverkat utrikesjournalistiken. LÄS MER

  5. 25. Från traditionell till metrosexuell: mansbildens förändring i reklamen

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Nuran Caliskan; Linda Nordén; [2004]
    Nyckelord :Bildreklam; Samhällsvärderingar; Magazine Café; Mansroller; Mansbilder; Metrosexualitet; Medier och trender; Gender studies; Genusvetenskap; Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka mansbildens förändring i reklamen under 1990-talet och början av 2000-talet. Därför vill vi undersöka om män exponeras på olika sätt i herrtidningen Magazine Café under perioden. LÄS MER